בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית במשק ללא שינוי, אך על פי ההערכות היא צפויה לעלות בחודשים הקרובים. בהודעת הוועדה נאמר בין השאר: "במשק נרשמה צמיחה גבוהה לצד נגיף הקורונה, והאינדיקטורים השונים מצביעים על המשך הגידול בפעילות. הוועדה מעריכה שבחודשים הקרובים יבשילו התנאים להתחיל בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית בהתאם לתוואי האינפלציה, קצב הצמיחה והתעסוקה".

עוד נכתב כי "האינפלציה נמצאת בסביבת הגבול העליון של היעד, ועומדת ב־12 החודשים האחרונים על 3.1%. הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה ממרבית המקורות עלו, אך מצויות בתוך תחום היעד".

על מחירי הדיור נכתב כי "מגמת עליית מחירי הדירות האיצה בחודשים האחרונים, ואלה עלו ב־12 החודשים האחרונים ב־11.3% - קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות".

על פי ניתוח חטיבת המחקר, תרומתם הישירה של הצעדים להפחתת יוקר המחיה שעליהם הוכרז בפברואר תביא לירידה של 0.2% באינפלציה. חברי הוועדה המוניטרית סבורים שאין חשש להתפרצות אינפלציונית.

ההחלטה של הוועדה המוניטרית אתמול בראשות נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון והמגמות הנלוות להודעתה היו צפויות לדעת כל החזאים.
הריבית האפסית נותרה על כנה למרות נתוני הצמיחה המעודדים במשק, שהסתכמו ב־2021 ב־8.1% וברבעון הרביעי של השנה ב־16.1%.

זאת ועוד: גם האינפלציה מרימה ראש, והמדד העדכני הצפוי לשנה הקרובה כבר הגיע ל־3% - גבול היעד העליון שנקבע על ידי הממשלה.
כלכלני הראל פיננסים מעריכים כי עליית הריבית בישראל תמתין עד לאחר שהריבית בארה"ב תעלה, מה שצפוי להתרחש כבר בחודש הבא. לדעתם, מאמצי בנק ישראל לבלום את התחזקות השקל מול הדולר ימנעו ממנו בעיתוי הנוכחי להעלות את הריבית.

גיא בית און, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, סבור כי בנק ישראל יעלה את הריבית במהלך אפריל־מאי. בעוד שהריבית בישראל נותרת ללא שינוי, השוק בארה"ב מתמחר כבר שש העלאות ריבית במהלך 2022.