אורן ברנע, חקלאי מקיבוץ סעד ומזכיר ארגון מגדלי הירקות, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב־103fm על ההשפעות הכלכליות של מלחמת רוסיה-אוקראינה על החקלאים שצריכים לשלוח סחורה. לטענת ברנע, דווקא החקלאים שנתקעו עם הסחורה, הם אלו שנפגעים.

"אני מייצג את כל מגדלי הירקות שלצערנו תקועים ממש חזק בגלל האירוע בין רוסיה לאוקראינה. אנחנו אלו שנפגעים", פתח החקלאי את דבריו והוסיף כי "יש גידולים שנתפסנו איתם באמצע העונה כמו צנונית, סלרי, הדרים, אבוקדו ופלפל, יש לנו כספים שם והשאלה היא האם נוכל לקבל אותם ואנחנו שואלים את עצמנו אם נוכל להמשיך".

"צריך להבין שמוצרי חקלאות זה לא איזה מכשיר שאתה יכול לשים במחסן ולחכות. הצנונית שלא יצאה שבוע שעבר היה צריך להשמיד אותה. החשיפה שלנו היא באזור ה־130 מיליון דולרים. צריך להבין שיש חקלאים שמה שהם עושים, נגיד מגדלי סלרי, המקצוע שלהם זה לגדל סלרי לרוסיה. הם מוכרים קצת בישראל, אבל 80% ממה שהם עושים זה לגדל לשוק הרוסי. זה תפס אותם כשחצי מהכסף שלהם שם והחצי השני באדמות בישראל והם לא יודעים מה לעשות. יש פה קשיים מאוד גדולים וגם אנחנו וגם הלקוחות הרוסים מאוד נבוכים, אנחנו לא יודעים מה יהיה בעוד שעתיים", הסביר.

לטענת ברנע, החל משבוע שעבר, חברות האשראי מסרבות לבטח את הסחורה של החקלאים שאמורה להישלח לרוסיה: "מיום ראשון שעבר חברות הביטוח הודיעו לחקלאים שמאחר והשתנו ופתאום נולדה מלחמה והביטוח היה בתנאי שלום, הן מפסיקות את עסקת הביטוח.  מיום ראשון שעבר כל מי ששלח כבר עשה את זה בלי ביטוח. מה שהיה עד עכשיו היה מבוטח, מיום ראשון שעבר חברות ביטוח האשראי לא מוכנות לבטח. זה חוקי. שילמנו פרמיה שהתאימה לתנאי שלום, אין לנו טענות לחברות הביטוח. הטענות שלנו הן למדינת ישראל".

אך למרות המצב, החקלאי העניק פתרון למדינת ישראל: "יש פה עסקת Win־Win מדהימה, עומדים קרוב למיליון איש רעבים מסביב לאוקראינה, לנו יש עודפי מזון - קצת יצירתיות. משרד החוץ צריך לדבר עם משרד החקלאות שצריך לדבר איתנו ואפשר לעשות פה משהו הומניטרי שיהיה טוב לכולם. דבר נוסף, רוסיה ואוקראינה רעבות למזון. אם קורית סיטואציה ביטחונית אין לך מזון. אנחנו נמצאים בתוך מערך שמוביל משרד האוצר נגד חקלאים בישראל והיום הודיע שר האוצר שהוא הולך להוריד השבוע את המכסים על מוצרים חקלאים, ברגע שהוא יעשה את זה, בעוד חמש שנים חלק גדול מהחקלאות לא תהיה קיימת. אם יהיה אירוע ביטחוני אנחנו לא נדע לייצר את המזון. ביטחון זה לא רק כיפת ברזל".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm