השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, הודיעה היום (רביעי) על הקמת צוות בינמשרדי משותף עם משרד האוצר אשר יבחן את השלכות חובת המעסיק לפטר את עובדיו רק מפאת גילם. מטרת המהלך היא הגדלת שיעור השתתפות של מבוגרים בשוק העבודה והשארת מבוגרים בריאיםשי וחיוניים בשוק העבודה. 

בין חברי הצוות יהיו נציג המשרד לשוויון חברתי, נציג משרד האוצר, נציג משרד הכלכלה, נציג זרוע העבודה, נציג הממונה על השכר ונציג נציבות שירות המדינה.
 
במהלך עבודתו יבחן הצוות את המשמעויות הכלכליות של גיל פרישת חובה, הן ברמת הפרט והן בהיבטי מאקרו המשפיעים על כלל המשק. עוד יעסוק הצוות במשמעויות הנלוות לגיל פרישת חובה וגם את החלופות להסדר גיל פרישת חובה, לרבות אופן היישום בחלוקה לסקטורים וכן במציאת תמריצים לתעסוקת אזרחים מבוגרים.
 
הרקע למהלך הוא ההתפתחות הדמוגרפית שחלה במדינות רבות בעולם ובכללן בישראל, תוך שימת דגש על תהליך הזדקנות האוכלוסייה. בהתאם לתחזיות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור אוכלוסיית בני הגיל השלישי צפוי להגיע אל כ-15% מסך האוכלוסייה בשנת 2050, ושיעור האוכלוסייה של אלו בני 85+ צפוי להגיע עד לכ-8.4%. בנוסף, תוחלת החיים הממוצעת בישראל, העומדת על כ-83 שנים, היא מהגבוהות במערב ונמצאת בעליה מתמדת.

על פי מחקרים שונים, לתעסוקה בגילאים מבוגרים השפעה חיובית הן על הפרט הבודד והן על המשק – החל מהיבטי בריאות ותחושת המשמעות של המבוגר, דרך שיפור מצבו הכלכלי של משק הבית, וכלה בתרומה להגדלת התוצר ובהשפעה משקית ניכרת על ההוצאה התקציבית על זקנה, בריאות וסיעוד.

מירב כהן  (צילום: אלעד מלכה)
מירב כהן (צילום: אלעד מלכה)

על כן הוחלט להוביל מהלכי היערכות למגמת הזדקנות האוכלוסייה ולבחון צעדים לשינוי דפוסי העבודה בגילים המבוגרים. במסגרת זאת, לאחרונה אושרה בכנסת העלאת גיל הפרישה לנשים מגיל 62 לגיל 65. במקביל, על הממשלה לבחון את ההצדקות והצורך בהסדר הנורמטיבי בדבר גיל פרישת חובה.

החוק הנוכחי לגיל פרישה, התשס"ד-2004, מאפשר למעסיק לחייב עובד או עובדת לפרוש לגמלאות אך ורק בשל גילם, עם הגיעם לגיל 67, ובכך מגדיר למעשה "גיל פרישת חובה". עם זאת, גיל פרישת חובה נעוץ בהסדרים חברתיים שאפיינו את מדינות אירופה במחצית השנייה של המאה ה-19 ונולד בתקופה שבה תוחלת החיים הממוצעת עמדה על 65 שנים בלבד.

השרה מירב כהן (יש עתיד) מסרה: "המצב הקיים הוא ממש בגדר אפלייה: אנחנו מפטרים אנשים רק מפאת גילם, ללא קשר לתפוקדם. בנוסף, מאז הקמת המדינה תוחלת החיים עלתה בכ-18 שנים ועומדת על 82 כלומר, אנשים בני 67 הם עוד צעירים ובמובנים רבים נמצאים בשיא שלהם".

"אנחנו צריכים לבחון את שינוי כללי המשחק ולשמר את המבוגרים שלנו בשוק התעסוקה במקום להכריח אותם לשבת בבית באפס מעש. בדרך הזו גם המשק ירוויח עובדים מצויינים וגם נפחית בצורה משמעותית את תופעת הבדידות, העוני והחולי בקרב הזקנים שלנו. מדובר באתגר לאומי ואני מקווה שמסקנות הועדה יעשו סוף לעוול הקיים. אני מודה מאד לשר האוצר על השותפות לדרך ועל הגיבוי", הוסיפה.