מחקר של החברה לטכנולוגיית איתור רכב גנוב איתוראן, שנתוניו הגיעו ל"מעריב", מראה שברבעון הראשון של 2022 (ינואר־מרץ) נרשם זינוק של 125% בהיקף גניבת מכוניות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

המחקר נעשה על סמך מדגם ארצי של 650 אלף מכוניות. בחברה מסבירים את הזינוק בגניבות במגיפת הקורונה, שיצרה מחסור חמור בחלקי חילוף לכלי רכב, ובמחסור בחלפים עקב משבר השבבים העולמי. לאיתוראן אין בשורות טובות, ובהנהלתה צופים את המשך המגמה.

לפי הנתונים 45% מהרכבים הגנובים הם ג'יפים וג'יפונים (גידול של 5% לעומת הרבעון המקביל), 27% מכוניות פרטיות, 9% רכבים מסחריים, 3% משאיות, 14% אופנועים ו־2% נוספים כלים לציוד כבד (כמו טרקטורים). הרכבים הפופולריים ביותר הם משנות הדגם האחרונות. 49% מכלל הגניבות היו של רכבים חדשים מהשנים 2019־2022 בגלל ערכם הגבוה יחסית בשוק החלפים לרכב.

גוש דן ממשיכה להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 34% מכלל אירועי הגניבה. אחריה אזור השרון עם 30%, אזור הדרום עם 13%, אזור השפלה עם 7%, ירושלים עם 7%, אזור הצפון עם 8% ויו"ש עם 1%.

ב־19% מהמקרים הגנבים משתמשים במשבשים סלולריים כדי להקשות על איתורם. היעד המרכזי של הגנבים היה כצפוי שטחי הרשות הפלסטינית ובעיקר טול כרם, רמאללה וחברון, שהפכו לערי מקלט. הגנבים התמקדו בהעברת המכוניות הגנובות דרך המחסומים ובעיקר דרך פרצות בגדר ההפרדה.

איך והאם ניתן לצמצם את ממדי התופעה? ב־14% מהאירועים הגנב החזיק במפתח המכונית באמצעות פריצה לבית. הסתרת המפתח תסייע לצמצום הגניבה. אלא ש־35% אירעו בפריצה אלימה, 34% בהתחברות לשקע OBD 9% בגרירה והעמסת הרכב, ב־3% המכונית נשדדה באלימות וב־5% מהמקרים לא ניתן לקבוע את הסיבה.

נתוני הגניבות והתאונות פגעו משמעותית ברווחי חברות הביטוח בשנה האחרונה. היקף הנזקים נאמד במאות מיליוני שקלים, כפי שמשתקף בדוחותיהן השנתיים. על רקע זה מעלות חברות הביטוח את תעריפי הביטוח המקיף וביטוחי החובה.

מנכ"ל איתוראן ניר שרצקי מסר ל"מעריב": "איתוראן הובילה למעצרן של 60 חוליות של חשודים בגניבות מכוניות. מדובר בגידול של 200% לעומת התקופה המקבילה, וזה חסך למשק 325 מיליון שקל. מערכות האיתור שלנו ימנעו בהמשך השנה גניבת אלפי מכוניות".