הוועדה המוניטרית בבנק ישראל בראשות נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הודיעה לפני שעה קלה על החלטתה להעלות את ריבית בנק ישראל ב-0.25%. הריבית העומדת כיום על 0.1% תעלה ל-0.35% לשנה. מדובר בשינוי ראשון הנעשה בריבית מאז פברואר 2020 כשהוחלט אז על הורדת הריבית מ-0.25% ל-0.1%. הריבית העדכנית תכנס לתוקף ביום חמישי השבוע, שלושה ימי עסקים ממועד ההחלטה.

פרופ' אמיר ירון בוועידת לונדון. צילום: הג'רוזלם פוסט

קשה לכנות את ההחלטה רעידת אדמה. אחרי הכול העלאת הריבית באה לאחר שהנגידים המובילים בעולם העלו את הריבית, האינפלציה בישראל התעוררה וציפית כל האנליסטים הייתה להעלאה. על פי תחזית כלכלני בנק ישראל התוצר צפוי לצמוח השנה ב-5.5% והמדובר ברף העליון של הצמיחה. עם זאת ההעלאה הייתה ברף העליון של הציפיות.

 גם נגיד בנק ישראל השמרן הגיע למסקנה שהכלכלה הישראלית התייצבה ואף למעלה מכך, הקורונה מאחורינו, האינפלציה מרימה ראש (צנוע יחסית לעולם) ולכן צריך למתן את הביקוש כדי להרגיע את עליית המחירים. חשיבות ההחלטה היא לא רק בעצם ההעלאה אלא בשינוי המגמה. לאחר למעלה מעשור של ריבית אפסית, כסף זול ולעיתים תשואות שליליות על הכסף בחלק באגרות החוב, בנק ישראל אותת אתמול על תחילת סיום החגיגה.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון  (צילום: רויטרס)
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון (צילום: רויטרס)

וזה לא הכול. ריבית בנק ישראל תמשיך לעלות וצפויה להגיע עד סוף השנה ל-1.5% לשנה. ריבית בנק ישראל בתוספת המרווח הבנקאי (העומד על 1.5%) תעלה את הריבית ריבית הפריים ל-1.85% לשנה. ריבית זאת רלוונטית במיוחד לריבית על המשכנתאות הצמודות לריבית הפריים. הריבית על המשכנתאות תתייקר אוטומטית וזו בשורה רעה ללווים. ואולם גם ההלוואות לרכישת רכב או כל הלוואה בנקאי אחרת שהייתה צמודה לפריים תתייקר.

מי שעלול לסבול מכך הם לא רק לקוחות פרטיים אלא גם עסקיים. שר הכלכלה לשעבר אלי כהן תוקף את ההחלטה: "במלחמה במחירי הדיור העלאת הריבית היא כמו שמן למדורה. היא לא תהיה אפקטיבית בהורדת מחירי הדיור ותפגע בנוטלי קשות המשכנתאות. הציר המרכזי להורדת מחירי הדיור הוא הפסקת הספסרות בקרקעות". 

שלא במפתיע גם נשיא ארגון העצמאים לה"ב עו"ד רועי כהן מתנגד בתוקף להחלטה וסבור שבזמן שהעסקים נמצאים בקשיים אין זה הזמן להעלות ריבית. ויש להחלטה השפעות גם על השווקים הפיננסיים ובעיקר הבורסה. הציפיות להעלאת הריבית כבר הביאו לירידות שערים באגרות החוב ארוכות הטווח. בהמשך הם צפויים להשפיע לשלילה גם על המתרחש בשוק המניות. המסחר בבורסה התנהל היום בירידות שערים של יותר ממחצית האחוז.