בנק ישראל הודיע היום (שני) על העלאת הריבית ב-0.25 נקודות האחוז, לרמה של 0.35%. לדברי הבנק, זאת על רקע עליית האינפלציה בישראל בחודשים האחרונים.

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל, שוחח עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחס לנסיבות להעלאת הריבית: "פרסמנו תחזית יחד שהנגיד יתייחס אליה. לאחר תקופה מאוד קשה, שאנו קוראים לה הקורונה הכלכלית, גם הכלכלית לא הסתיימה, יש עדיין את הנושא של התיירות הנכנסת שמסיבות אחרות זה מתחיל להיות לא הכי שקט כמו שחשבנו".



"התמונה מאוד חדה, ומראה לנו צמיחה מאוד משמעותית בשנת 2021, רואים דרך הנושא של כרטיסי האשראי שחזרו לפעילות. התוצר כבר נמצא מעבר למגמה שהייתה ממשיכה עוד מלפני הקורונה. הדבקנו את הרמה בתוצר, בתעסוקה מאוד מתקרבים ויצאו גם נתונים על הירידה באבטלה, זה גידול בביקושים", הוסיף.

עוד אמר כי "החלק המשמעותי זה שגדלה הכנסת הצרכנים מחדש, אנשים חזרו לעבודה, הם כבר לא מובטלים, ועם החזרה לפעילות יש ביקושים שהביאו לעליית האינפלציה. ראינו שהבעיה של הקורונה הולכת ונעלמת במובן הכלכלי בגלל רמת החסינות הגבוהה שהייתה בישראל והאינפלציה בישראל לא הייתה גבוהה. גם בהסתכלות קדימה צפוי המשך של עלייה הדרגתית בריבית. למה 0.35, רואים כאן איתות של בנק ישראל, הוא מטפל באינפלציה. בטווח הקרוב, די ברור שהמשק ימשיך לצמוח. בתחזית שלנו, אנו מזכירים את המזכר שיהיה בעוד שנה, מעל אחוז, הכוונה היא התחלה של תהליך עם עלייה הדרגתית". 

בסיום, התייחס לגם משבר הדיור ואמר:  "בכך שאנו מרסנים את האינפלציה, זו העזרה הכי טובה לצרכנים, כולל בשוק הדיור. הסיפור האמיתי בשוק הדיור, היה קטר דוהר שפתאום נעצר, רואים את זה בעיקר בשיווקיים של רשות המקרקעין בישראל. הסיפור האמיתי הוא להגיע להגדלת ההיצע באופן משמעותי ולהגדיל את האלטרנטיבות". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm