בנק ישראל הודיע אתמול כי החליט להעלות את הריבית בשיעור החד ביותר מזה 20 שנה. בעקבות כך, הריבית הגיעה ל-2%. הכלכלן שלמה מעוז שוחח על כך היום (שלישי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103fm, והסביר מהן השלכות המהלך על חיינו.

העלאת הריבית: האם צפויה עלייה נוספת בחודשים הקרובים? בכיר בבנק ישראל משיב
לאחר העלאת הריבית: החזרי המשכנתה והאוברדרפט מזנקים במאות שקלים לחודש  

בפתח דבריו, אמר מעוז כי "המצב הכלכלי בישראל הוא בין הטובים ביותר בעולם, גם בזכות ראש הממשלה הקודם (נתניהו) שאתה, בן כספית, לא אוהב אותו, אשר הניח את הבסיס למשק החזק ב-2003. מה קורה פה כרגע? בנק ישראל, שהתמהמה, סוף סוף העלה את הריבית כמו שצריך, הם ישנו ונמנמו. הריבית הריאלית לעומת האינפלציה הייתה שלילית ואנשים פה חגגו, קנו עוד ועוד דירות, והביאו לעלייה במחירי הדירות של 18%, מה שדחק את הצעירים מהשוק".

"בקיצור, אתה אומר שהעלאת הריבית עכשיו היא הכרחית?", שאל כספית. מעוז ענה לו: "באיחור, והכרחית". הוא התייחס למחירי הדירות, ואמר: "מאז שהתחילו לעלות את הריבית במרץ, זה ייקר ב-530 כמעט שקל לחודש. אבל מה הכוונה שבנק ישראל סוף סוף עושה את העבודה? אם הוא יפחית את האינפלציה, הכסף שבידי הציבור יהיה יותר שווה, אפשר יהיה לקנות איתו ירקות, פירות, חשמל וכו' - זה דבר אחד. דבר שני, כולם שוכחים שיש מסלול צמוד, שאנשים, לדוגמא, לקחו הלוואה ב-3% פלוס 5% אינפלציה, יש לו 8%".

"כל אחד בשנתיים האחרונות עשה מיליון שקל על הדירה שלו, מי שיש לו", הוא אמר. "מי שלא נכנס לשוק, מצבו קשה מאוד, ויש לנו תופעה שכבר קורית בארה"ב - בסוף 25% מהזוגות הצעירים גרים אצל ההורים. אנחנו נראה את התופעה הזאת בשנתיים הקרובות".

מעוז התייחס למספר הקרקעות הגבוה שהממשלה הוציאה לשיווק: "המשרד לביטחון הפנים לא זורק את הפקידים שלא מאשרים, זה לוקח ארבעה-חמישה חודשים עד שמאשרים להיכנס, כשהדירה גמורה. המשרדים לאיכות הסביבה והבריאות לא מאשרים מכוני טיהור, ואי אפשר לבנות כ- 100 אלף דירות בגלל ששני המשרדים האלה, לא מעוניינים בדבר הזה, וחברת החשמל שנמצאת במשרד האנרגיה עושה מה שהיא רוצה ולא מאשרת להיכנס לדירה. סיום גמר הבנייה בירידה, התחלות הבנייה בעלייה, הפקידים פה עושים מה שהם רוצים".

על שר האוצר ליברמן, אמר מעוז כי "אני חושב שהייתי נותן לו ציון ממש גבוה. כמעט טוב מאוד. הוא עובד ברצינות, אדם רציני, הוא עובד יפה מאוד. הוא ניסה לעשות ייבוא מתחרה וחסמו אותו".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק 103fm.