נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, העלה אתמול את הרבית במשק ב-0.75%, לרמה של 2%. ההעלאה ברבית מלמדת על ההפתעה של בנק ישראל משיעור האינפלציה במשק, שעומד - אחרי פרסום מדד יולי - על 5.2%, מעל ליעד שקבע הבנק המרכזי (1%-3%).

צונאמי ב-8 חודשים: לא תאמינו כמה תשלמו יותר היום אם תיקחו משכנתא?

בכיר בבנק ישראל חושף: זו הסיבה שהריבית צפויה להמשיך להעלות

לאחר העלאת הריבית: החזרי המשכנתה והאוברדרפט מזנקים במאות שקלים לחודש

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, רון תומר, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחס להחלטה: "הנושא של הריבית נוגע בכל מי שפתוח לאשראי, וככל שאנחנו יודעים שאף אחד לא מבטיח לנו ריבית קבועה לנצח, אף אחד לא צפה את הקצב המהיר של עליות הריבית. לכן אנשים רבים בתוכניות המימון שלהם לא בנו על החזר כזה".

האינפלציה אצלנו נמוכה, כמחצית ואולי אף פחות מרוב העולם, ולכן גם אם צריך להשתמש במקל כדי לדכא אותה יכול להיות מקל קטן יותר. הדבר השני הוא מכיוון שחלק מהסיבות לא תלויות במדינת ישראל ובביקושים, למשל התייקרות האנרגיה, לכן הדיכוי פה לא יהיה אפקטיבי כמו הדיכוי של ריבית נגד האינפלציה הגדולה של שנות ה־80", הוסיף.

לדבריו, "ראינו את הממד האחרון ולכן קיבלתי בהבנה את העלאת הריבית הנוכחית שמאוד אגרסיבית. אני רק קראתי לו לקוות ולנסות שההעלאה הזו תהיה האחרונה לעתיד הקרוב. יש לנו אוויר, העלנו את הריבית, בואו נראה מה ההשפעה שלה על המשק ולא נרוץ אחרי כל העולם במקלות ואבנים לדכא את האינפלציה כי לא בטוח שהם יהיו הכלי האפקטיבי באותה מידה כמו שהיו בעבר".

"אני בהחלט קראתי ובעבר וקורא גם היום להיות מתונים יותר בהעלאות הריבית. אני חושב שנקלח צעד אגרסיבי טיפה יותר מדי, אני חושב שאנשי עסקים שרגילים לקחת סיכונים על עצמם אפשר היה לקחת יותר אוויר. מה שנעשה נעשה, אני קורא לו רק קדימה להימנע מעליות נוספות. בסוף, האנשים לא מבינים, אבל חלק מהאזרחים עוד לא מבינים איזו צרה מתקרבת לפתחם כי הם חשופים במשכנתאות ושיתחילו לראות את התשלומים המוגברים רק אז יבינו את זה. צריך לעזור להם כי לא קל להם וגם לעסקים, עסקים חשופים והדבר הזה יכול להיות הרסני", אמר.

בהמשך, אמר תומר כי גם חוסר היציבות הפוליטית השפיעה על ההחלטה של נגיד בנק ישראל. "חוסר היציבות הפוליטית דרמטי, גם בחוסר תקציב, וגם צעדים נוספים שממשלה אחרת הייתה יכולה לעשות, ממשלה שלא בתקופת בחירות, הממשלה הזו כממשלת מעבר מנועה לעשות אותם", אמר נשיא התאחדות התעשיינים והוסיף כי "חלק גדול, למשל אם אתה רוצה למתן מחירים קשור בכל מיני דברים, עלויות בתלויות בממשלה. הממשלה הזו אנחנו כולם מבינים שכממשלת מעבר ידיה קשורות. האחריות היא רק על הנגיד, הוא היחיד בחזית מבחינת מקבלי ההחלטות ולכן עם כל הצער שלי אמרתי שזה לא בלתי סביר בעליל ואני מבין את הצעד הזה".

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"אנחנו נלחמים באינפלציה ופוגעים במשק, אבל לפחות ליצואנים, במיוחד שהתחרות שיש היום, צריך לעזור להם. לכן אנחנו עובדים מול בנק ישראל להחזיר בצורה מסוימת את מדיניות רכישת הדולרים כדי שהדולר שירד היום יעלה קצת למעלה ויאפשר ליצואנים את האוויר לנשימה. אנחנו בגלים סוערים ולכן מאוד קשה לבוא ולכמת את זה כרגע. הנפילה בשערי המטבע התרחשה רק בשבועות האחרונים. כשנגרם נזק לייצוא ובמקביל בגלל הריבית והאינפלציה אנחנו גורמים במודע נזק למשק המקומי כדי למתן זו יכולה להיות תנועת מלקחיים שתהיה קשה מדי", הוסיף.

בסיום אמר תור כי לשכבות הנמוכות ומשתכרי שכר המינימום צריך לעזור. "צר לי שכנסת ישראל הכשילה את עסקת החבילה שהייתה מעלה בארבעה אחוזים את שכר המינימום, שזה סוגר את הפער לאינפלציה, הכנסת לא הצליחה להעביר את החוק הזה. אני קורא לכולם היום לנסות להעלות את שכר המינימום. העלאת שכר כללית במשק היא בעייתית, אנחנו יכולים להיכנס לסחרחרה גדולה. מקבלי הקצבאות גם כן, זה אנשים שהם נשארו הרבה מאחור עוד יותר מהאנשים העובדים, ולהם צריך לעזור בראש ובראשונה", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm