רפורמת המשכנתאות, שהוביל המפקח על הבנקים יאיר אבידן, נכנסת מחר לתוקף. הרפורמה תחייב את הבנקים להציג ללקוחות שלושה מסלולי הלוואה זהים במטרה להקל את השוואת העלויות. ההחלטה על הפעלת הרפורמה התקבלה לנוכח נתונים המראים שרמת התחרות בשוק המשכנתאות אינה גבוהה, ובמצב הנוכחי של ריבוי מוצרים - מלאכת ההשוואה קשה ובנקים מנצלים זאת לתועלתם ולפי האינטרס שלהם.


במרבית מדינות העולם המשכנתאות מתחלקות לשני מסלולים: ריבית קבועה וריבית משתנה. במסגרת השינוי, יוגדרו שלושה מסלולים קבועים בתנאיהם עם רמת סיכון שונה, שעל בסיסם תוגש הצעת המחיר.


המסלול הראשון הוא בעל רמת הסיכון הנמוכה ביותר והוא ניתן בריבית קבועה, לא צמודה. במסלול זה ההחזר ידוע וקבוע, ולא משנה גובה האינפלציה או שינוי הריבית.


המסלול השני בנוי משליש הלוואה קבוע לא צמוד, שליש בריבית משתנה צמודה ושליש צמוד לפריים. כיום זה מסלול המשכנתאות הנפוץ והסולידי ביותר.


המסלול השלישי הוא ברמת הרמת הסיכון הגבוהה ביותר, מחציתו הלוואה בריבית הפריים ומחציתו במסלול קבוע. בנק ישראל יחייב את הבנקים להציג ללקוחות גם את הריבית הכוללת החזויה לאורך תקופת המשכנתה, סך התשלומים החזוי והתשלום החודשי הגבוה ביותר הצפוי לפי התחזיות.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון: "החלטנו על קידום רפורמה צרכנית משמעותית, שתשפיע במישרין על כל נוטלי המשכנתאות המתקשים בהבנת ההצעות ובהשוואה ביניהן ללא ידע פיננסי עמוק. שורת הצעדים שאנו מקדמים נועדה להעניק כוח רב יותר ללקוחות ולהקל עליהם לקבל משכנתה באופן מושכל".


אבידן: "רכישת דירה היא העסקה הכלכלית החשובה ביותר של משק הבית. על מנת לפשט את הליך קבלת המשכנתה למימון הרכישה ולאפשר ללקוחות התקשרות מהירה עם הבנק, שיציע את הצעת הערך הטובה ביותר עבורם, נקטנו מספר צעדים משמעותיים שיגבירו את התחרות".
לדבריו, "צעדים אלה יעודדו את הלקוחות לבצע סקר שוק לפני קבלת משכנתה, וכך יהיה קל יותר להשוות בין ההצעות. הם יגבירו את השליטה על תנאי המשכנתה, לרבות היכולת שלהם לעמוד בהתחייבויותיהם".