שירות התעסוקה מפרסם הבוקר את דוח "דופק שוק העבודה" לספטמבר, אשר ממנו עולה כי במהלך החודש ירד מספר דורשי העבודה ב־3.2% - 5,100 איש.

על פי הדוח, בספטמבר עמד מספר דורשי העבודה על 150.7 אלף, ובשירות התעסוקה מסבירים את הירידה במיצוי תופעת מפוטרי הקיץ, שאפיינה את חודשי הקיץ (יוני־אוגוסט) השנה כבכל שנה, ובחזרתם לעבודה. 121.5 אלף מבין 150.7 אלף דורשי העבודה שהיו רשומים בספטמבר בסך הכל הם כאלה שהיו רשומים גם בחודש אוגוסט.

אף על פי שנרשמה גם ירידה במספר הנרשמים החדשים בלשכות העסוקה בחודש ספטמבר לעומת זו שנרשמה באוגוסט, היא הייתה מתונה יותר ועמדה על 2.6% (זאת לעומת ירידה של 3.2% במספרם הכולל של דורשי העבודה בין ספטמבר ואוגוסט) - 29.1 אלף בספטמבר לעומת 29.9 אלף באוגוסט.

את הירידה המתונה יותר במספר הנרשמים החדשים בין ספטמבר לאוגוסט מסבירים בשירות התעסוקה בעיקר כתוצאה מהשפעות עונתיות, כמו חזרה לבתי הספר והחגים, אך גם כתוצאה מנטייתם של רבים לחשב מסלול תעסוקתי מחדש בסופי חודש/שנה. תופעה זו התרחשה גם בשנים קודמות, שבהן החגים חלו בסוף חודש ספטמבר ולא בתחילתו.

הירידה במספר דורשי העבודה במהלך חודש ספטמבר באה לידי ביטוי הן בקרב תובעי האבטלה והן בקרב תובעי הבטחת ההכנסה. מספרם של תובעי האבטלה ירד ב־3.4% (מ־91.6 אלף באוגוסט ל־88.6 אלף בספטמבר), ואילו מספרם של תובעי הבטחת ההכנסה ירד ב־% (מ־58.4 אלף באוגוסט ל־56.9 אלף בספטמבר). מספרם של תובעי הבטחת ההכנסה מצוי בירידה עקבית מאז ראשית 2022 בלא פחות מ־16.9 אלף - שיעור שינוי של 23%.

בשירות התעסוקה מסבירים כי "ירידה זו היא גם כתוצאה מביטוי לאפקטיביות של 'מעגלי תעסוקה', מתוכניות הדגל של שירות התעסוקה, שמאז הקמתה בשנת 2014 ועד לפרוץ משבר הקורונה במרץ 2020, הצליחה להביא לירידה של מספר תובעי הבטחת ההכנסה מ־120 אלף בראשיתה ל־60.2 אלף ערב המשבר".

כעת, כפי שמראים הנתונים, עם דעיכת המשבר, חזרה השפעתה האפקטיבית של התוכנית, המתמחה בהשבת תובעי הבטחת הכנסה מרובי חסמים תעסוקתיים למעגל העבודה.