יוקר המחייה ממשיך להכביד על הישראלים ולא נראה כי המצב עומד להשתפר בקרוב. לאור המצב, שוחחה היום (רביעי) ענת דוידוב ב-103FM עם הכלכלן הראשי של 'מיטב', אלכס זבז'ינסקי, על העלייה בשיעור משקי הבית המתקשים לסגור את החודש. בנוסף, היא שוחחה עם ינאי זימרן, אזרח ישראלי המשלם משכנתא שרק עלתה מאז שלקח אותה.

זבז'ינסקי פתח את דבריו בהסבר על מצב משקי הבית בישראל: "בסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ישנה שאלה:האם אתם מאוזנים או שההוצאות עולות על ההכנסות? האם אתם מצליחים לחסוך? בחודשים האחרונים אנחנו רואים מגמה של יותר ויותר משקי בית שההוצאות שלהם גבוהות מההכנסות והם נכנסים לאוברדרפט יותר עמוק. לפי הסקר לפחות יש יותר משפחות שנמצאות באותו האוברדרפט או יותר משפחות שנכנסו למינוס גדול יותר. מה שההשתנה זה שההוצאות של משקי הבית עלו, כי דברים התייקרו, ואנחנו רואים את זה במדד המחירים לצרכן. מעבר לזה, שהריבית עלתה ועל אותן הלוואות הם משלמים החזר יותר גבוה".

לטענתו, בעתיד הקרוב ישראל צפויה, כמו יתר העולם, לראות האטה בצמיחה: "לא מיתון, אלא האטה בצמיחה. השכר יעלה פחות, יגסו פחות עובדים, והמצב הכלכלי לא צפוי להשתפר. יחד עם זאת, יש המשך של עליית ריבית בכדי לקרר את האינפלציה. כרגע התמונה היא  שהמצב לא הולך להשתפר, אלא הולך להיות פחות טוב".

על השאלה בכמה יעלו את הריבית השיב: "בחצי אחוז או בשלושת רבע אחוז כי האינפלציה גבוהה ואינפלציה גבוהה זה חיה פרועה שעלולה לגרום לנזק כבד מאוד במשקי הבית. הבחירה בעליית ריבית תקרא איפשהו ב־2023 היא לא תרד מיד. זאת התחזית סביר להניח שלא נגיע ליותר מארבע אחוז".

מנגד, ינאי זימרן שראה איך המשכנתא שלקח צמחה בחודשים האחרונים, אמר כי "העלייה התבטאה ב־300 שקלים כל חודש. זה ההפרש. אנשים אחרים אני שומע שעלו בסכומים הרבה יותר כבדים. כשאני לקחתי את המשכנתה ניסיתי לא לקחת מעבר למה שאני יכול להתמודד. 300 שקל זה מבאס, אבל זה לא הורג אותך. סכום המשכנתא הכולל היה מיליון וחצי שקל. כשלקחנו אותה היא הייתה קצת מעל הממוצע. היום מבחינת המחירים התחלנו ב־7,000 ועכשיו נוסף עוד".

"ברור לנו שזה יתייקר עוד. האם אנחנו יודעים איך להתמודד עם זה? כמשפחה כן. לא זרקנו את מה שיש לנו על המשכנתה. בתרחישי קיצון אתה תמיד יכול לפנות לקרן השתלמות", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm