על רקע  עליית הריבית וההתייקרויות הכלליות של מוצרי צריכה רבים במשק, שימי אדזיאשוילי, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM וסיפר על רשמיו מהדיון בוועדת הכספים בו נכח ושעסק במלחמה ביוקר המחייה.

על הצעת יו"ר ועדת הכספים משה גפני שיוזם לקדם הצעת חוק של ינון אזולאי לפיה תתעכב התייקרות ריבית על המשכנתאות, אמר אדזיאשוילי: "זה כנראה לא ריאלי, בטח היועצים משפטיים כנראה לא יתנו לזה להגיע לצעדים מעשיים. אנו ידועים שהיועצים המשפטיים לרוב מאוד עקשנים ומדקדקים בעניינים האלה, הרבה חוקים שהיו להם מטרות טובות הרבה פעמים לא עוברים חוות דעת משפטיות".

לשאלה האם היועצים מרגישים כי הציבור בלחץ, ענה ש"מרגישים, אנו מתחילים לקבל טלפונים, בין אם מלקוחות עבר ובין אם מחדשים ששואלים מה הפתרונות ומה ניתן לעשות כדי להקל על עליית הריבית. אנו שומעים שאנשים מתחילים לפגר בתשלומים, וגם משיחות שאנו עושים עם מנהלי בנקים אנו שומעים שמדובר במגמה, המשפחות כבר לא מצליחות לשלם משכנתא. רואים בעיקר את השכבות החלשות יותר שהכסף שכבר עלה במשכנתא גומר את יכולת ההחזר שלהם, בנוסף, לכל ההעלאות האחרות שבאות יחד. אלו שיש להם גם משכנתא וגם הלוואות צרכניות הם הנפגעים העיקריים מהמהלך. הריביתץ עולה לא רק על המשכנתא אלא גם עליהן.

לסיום, הוסיף אדזיאשוילי: "לקוח שבא להתייעץ איתי משלם ריבית על המינוס של 20 אחוז, אלו ריביות נשכניות בצורה מטורפת, זה בהחלט משהו שהמדינה לא עוצרת. העלאת הריבית רק ממשיכה לפגוע באותם לקוחות ולא להטיב איתם, מה יקרה כשהריבית תמשיך לעלות? כנראה שהלקוחות הללו יגיעו לאיבוד הבית".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM