להסתדרות פנו שני גופים שמתעניינים ברכישת מפעל טכנולוגיית להבים, בבעלות קונצרן "פראט אנד וויטני", שאמור לסגור את שעריו בשנת 2025 ולהביא לפיטורי למעלה מ- 900 עובדים.

אשר שמואלי, יושב ראש מרחב הגליל בהסתדרות, סרב לחשוף את זהות הגורמים המתעניינים, אך השכים לשתף כי מדובר בתאגיד ישראלי גדול, שבבעלותו חברות ומפעלים העוברים גם בתחום הטכנולוגיה וחברה בינלאומית שפעילותה משיקה לזן של "טכנולוגיית להבים".

בראיון לרדיו צפון 104.5, אמר שמואלי: "ביום חמישי הקרוב תהיה ישיבה של הוועד עם ההנהלה במפעל ואחר כך תהיה אסיפה כללית של כל העובדים עם יו"ר ההסתדרות. אני מקווה שעד אז תהיה לנו התקדמות טובה מול שתי החברות שמתעניינות ברכישת המפעל, כך שנוכל לבוא להנהלה ולהגיד שיש לנו רוכש".

שמואלי הוסיף: "כשיש רכישה - המשחק משתנה לטובתנו. זה עוד לא גמור וסופי, הם עוד צריכים לבדוק. אם הם לא ימכרו וימשיכו להפעיל, אין לי עם זה בעיה, כי בסך הכול מדובר בהנהלה טובה. אם הם לא מסכימים להפעיל ורוצים לסגור, אז אנחנו מביאים רוכשים שמוכנים להפעיל".

מבדיקת וואלה עולה, שהחברה האמריקאית עדיין לא הביעה רצון למכור את המפעל לחברה אחרת, כיוון שלא מן הנמנע שהדבר ייצר לה תחרות שאינה רוצה בה.

גם שמואלי מאשר כי טרם יצר קשר עם אנשי "פראט אנד ויטני" בארה"ב: "אם יש מישהו שרוצה לקנות את המפעל עם כל העובדים ולפתור בכך את בעיית הפיטורים, למה הם צריכים להגיד לו לא? אלא אם הם רוצים להיות מונופול שמייצר לבד, בלי מתחרים. אם כך הם יגידו, נביא אותם לבית המשפט".

שמואלי הוסיף: "אף אחד לא יכול להיות נגד 900 משפחות שהולכות עכשיו לאבטלה. זו גזרה שאי אפשר להכיל אותה. זהו מפעל ביטחוני, נצטרך אותו בזמן חירום, לא מייצרים פה במבה".

יש לציין כי לחברה האמריקאית אין מחויבות להעביר את מפעל הייצור לבעלות חדשה. מבחינת החוק היבש, נראה על פניו כי בתום 10 השנים להן היו מחויבים מכוח ההכם עם משפחת ורטהיימר, שמכרה להם את המפעל אך הוסיפה תנאי שימשיכו את הייצור בישראל לפחות לעוד עשור, רשאית פראט אנד ויטני לעשות ככל העולה על רוחה.

לפיכך נראה שהפתרונות בדמות איתור רוכשים יהיו אולי פחות מנוף ללחץ על האמריקאים ויותר על משרד הביטחון, בתביעה לבטל חוזי עתק בשווי מאות מיליוני דולרים עם היצרנית האמרקאית, במידה שזו צתחליף להפסיק ולייצר בישראל.