במסיבת עיתונאים שערכו אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', הציגו השניים את התוכנית הכלכלית להקלה על יוקר המחיה, הכוללת בין היתר הקפאת של עליות המחירים בתעריפי החשמל, הארנונה, המים והדלק. פרופ' ירון זליכה, ראש החוג לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו והחשב הכללי במשרד האוצר לשעבר, הביע את דעתו על פרטי התוכנית הבוקר (חמישי) בתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM.

מקפיאים את עליות המחירים: התוכנית הכלכלית של נתניהו וסמוטריץ'

"זו לא תוכנית, אלא חבילת צעדים שמהווה קריאת כיוון חשובה, חיונית, אבל לה לעצמה אין וודאי", אמר הפרופ' בפתח הראיון. "שימו לב שאנחנו נמצאים באמצע של תדלקה אינפלציונית, ועליית מחירים של תשומות חשובות כגון ארנונה, חשמל, מים ודלק, עלולה הייתה להתגלגל להאצה נוספת של האינפלציה, ולכן לעצור את העלייה הזו היא הייתה עצירה חיוניות, חשובה, ואי אפשר להילחם באינפלציה בלי זה. הממשלה הקודמת, לעומת זאת, נתנה לתשומות להשתולל".  

לדבריו, "הריבית היא תרופה שפחות מתאימה לאינפלציה מהסוג הספציפי שיש לנו בישראל, היא יותר מתאימה לאינפלציה מהסוג שיש בארצות הברית. בישראל, חלק גדול מעליות המחירים הונעו על ידי שני מחוללי אינפלציה נוספים על מה שיש בארצות הברית. אחד, זה הממשלה עצמה. הממשלה הקודמת נתנה למחירים של תשומות להשתולל, והוסיפה משל עצמה. היא ייקרה גם את התחבורה הציבורית, בעשרה אחוזים דרך אגב, היא ייקרה את הארנונה. מעבר לעליית מחירי התשומות, היא הטילה מיסים על כלים חד פעמיים ועל משקאות, היא בעצם אפשרה למחירים להשתולל דרך קריצת עין ליבואנים הבלעדיים, היא מינתה לראש רשות התחרות את החברה הכי טובה של המונופולים בישראל, כך שבעצם שידרה להם: 'חברה, אפשר לחגוג על חשבוננו', וכן הלאה. אם יסתפקו רק בזה, זו ברכה לבטלה, אבל כקריאת כיוון ומהלך פתיחה - חשוב, חיוני ונכון". 

זליכה ציין כי הצעד לא יפתור את בעיית ההתייקרויות, אך הוסיף כי הוא "ייתן ארטילריה מסייעת לתוכנית כלכלית משמעותית שאני מקווה שתגובש. אם בזה הם יסתפקו, ברכה לבטלה, אבל כקריאת כיוון וצעד פתיחה של תוכנית זה בהחלט חשוב, אבל התוכנית עצמה, אנחנו עדיין מחכים לה. הם צריכים לבטל מכסים באופן גורף. שר האוצר דיבר, אבל בוא נראה שגם עושים בתקציב הקרוב. ולא כמו הממשלה הקודמת, 'חלק מהמכסים פרוש על שלוש שנים', לא, אין לנו זמן, אנחנו באמצע דליקה, צריך לרכז מסה קריטית של צעדים ולשפוך אותם על מדורת האינפלציה. מעבר לצעדים הנכונים שנעשו, שגורמים לשליטה לאורך שנה על מחוללי האינפלציה מהצד של הממשלה, צריך לטפל בצד של המונופולים והיבואנים הבלעדיים, שזה רוב האינפלציה". 

עוד אמר, כי "צריך לזכור שאינפלציה גרמה להכנסות ממשלה אדירות של עשרות מיליארדי שקלים על חשבוננו. בעוד שהאינפלציה מעלה לנו מחירים, היא מעלה את הכנסות הממשלה במיסים. לכן, אתה יכול גם להבין איך הממשלה הקודמת סגרה את הגירעון, היא פשוט גלגלה אותו אלינו. הממשלה הנוכחית, אם אכן תלווה את מהלך הפתיחה הזה, ואני מדגיש זה מהלך פתיחה בלבד, אם יסתפקו בו זו ברכה לבטלה, אבל אם היא תלווה את המהלך הזה בצעדים הנוספים שציינתי, אז היא תוכל לעצור את האינפלציה, אבל היא צריכה לרכז את המאמצים שלה בהפחתות מיסים, ולא בהגדלת קצבאות. היא צריכה לרכז את המאמצים שלה במלחמה במונופולים ובשמירת כוחם של היבואנים הבלעדיים, ולא בהגדלות תקציביות, מכיוון שהיא תצטרך את הכסף הזה, את הכסף הזה היא תצטרך להורדות מיסים שיניעו את הצמיחה במשק, ללא הנעת הצמיחה במשק הם לא יוכלו לעצור את מחירי הדיור". 

על משבר הדיור שלא הוזכר במסיבת העיתונאים אמר הפרופ': "הוא לא דובר כי הצעדים האלה לא רלוונטיים, אבל שימו לב, אם לא נעצור את האינפלציה לא נוכל לעצור את מחירי הדיור, האינפלציה גורמת לעלייה נוספת במחירי הדיור, מכיוון שאינפלציה מורידה את הריבית הריאלית ולכן דוחפת ביקושים לשוק. באותה מידה, אם אנחנו לא נחולל צמיחה חדשה במשק, אז הביקושים ימשיכו לעלות לדיור. כך שיש לנו בעצם שני ערוצים שאנחנו צריכים לפעול בהם. ערוץ אחד, זה הורדת האינפלציה והפחתת יוקר המחיה, ובשביל זה הצעדים של אתמול זה מהלך פתיחה חשוב שאין בו די. מהצד השני, האצת הצמיחה, ובשביל זה נצטרך תקציבים להורדות מיסים, אז אם הם יבזבזו את כל התקציבים שיש להם על הוצאות שהן לא תומכות בצמיחה, אפילו אם הן חשובות, אז אנחנו לא נעורר צמיחה, ובלי צמיחה לא נעצור את מחירי הדיור". 

סייעה בהכנת הכתבה: ירדן חדד, 103fm