על רקע הביקורת הנרחבת נגד הרפורמה במערכת המשפט והודעתה של חברת גלובאל פאפאיה כי כספה לא יוחזק עוד בבנקים ישראלים, התארח היום (חמישי) ד"ר אמציה סמקאי, מנכ"ל חברת ייעוץ הכלכלה "סמקאי אסטרטגיה", בתוכניתה של סיון כהן ב-103FM, וטען כי להודעה הדרמטית "אין שום משמעות מעשית כלכלית".

עקב הרפורמה המשפטית: הסטארט אפ שהפך ליוניקורן יוציא את כל כספיו מישראל

בפתח הראיון התייחס ד"ר סמקאי לדבריו של פרופ' איתן ששינסקי, פרופ' אמריטוס לכלכלה באוניברסיטה העברית שעמד בראש ועדת ששינסקי 2, שתקף בחריפות את הרפורמה המסתמנת במערכת המשפט ואמר כי "נתניהו מתנהל באופן חסר תקדים, הוא בניגוד עניינים בגלל מצבו האישי". 

"הוא מדבר על להפחיד משקיעים, איתן שישינסקי חתום על אחד הצעדים שהכי מבריחים משקיעים ממדינת ישראל. בסופו שלד בר מדברים עלה יכולת של גופים זרים להתקשר עם ישראל. המתווה של ששינסקי זה מה שהיום מתריע היום הרבה. נחתם הסכם עם המדינה והמדינה הפרה אותו. אם אנחנו מקיימים מערכת משפט שבה אפשר לחתום על הסכם עם המדינה ובית המשפט העליון מבטל אותו - זה צעד שמבריח משקיעים"ף אמר סמקאי.

בתגובה לכך ציינה כהן כי ישנם מחקרים המראים על פגיעה ישירה של צעדים כאלו בכלכלה, וד"ר סמקאי טען מנגד: "אומרים 'הרפורמה תהרוס את מערכת המשפט', ברור שאם הורסים את מערכת המשפט זה פוגע בכלכלה, אבל יש פה הנחה שהרפורמה תהרוס, ההנחה של הצד השני אומרת שהרפורמה תשפר את מערכת המשפט. כיום אין איזון בין הרשויות, אני עובד המון עם משרדי ממשלה, אני רואה כמה מהלכים ממשלתיים שטובי הכלכלנים אומרים שזה המהלך שמדינת ישראל צריכה ומי שתוקע את זה זה המערכת המשפטית".

עוד אמר, כי "כשיועץ משפטי משמש כמנכ"ל בפועל עם זכויות וטו לא על פי החוק אלא על פי דעתו מה ראוי ומה לא, זה אחר כך דברים שעוברים לבית משפט. להגיד שהדבר הזה יפגע בכלכלת ישראל? להפך. מדינת ישראל תוכל היום לממש צעדים כלכליים, צעדי התייעלות, להשתפר, וזה יעלה את כלכלת ישראל וגם את הדירוג. כשמתסכלים באמת על הנתונים ולא על אנשים שמחפשים כותרות, זה בדיוק הזמן שבו השוק העולמי צריך להגיב לרפורמה. מתי השקל מתחזק? השקל מתחזק כשמשקיעים זרים מחפשים להשקיע בישראל".

לאחר מכן שוחחו השניים על הודעתה של קרן ההשקעות פאפאיה גלובל, שהצהירה כי כספה לא יוחזק עוד בבנקים ישראלים. סמקאי: "את רואה שהיא הכריזה הכרזה שגורמים ישראלים שנמנים על השמאל הכריזו הכרזה, המשמעות האפקטיבית שלה היא כלום. זה אומר שאני עכשיו, מי שקרא את הראיון ראה, הקריאה הבאה לכסף לא תשב בבנק ישראל אלא בבנק זר. זה אומר שהיא לא תשקיע את הכסף בישראל? ממש לא. זה כלום. זה אומר שהיא תנהל את החשבון בבנק זר במקום לנהל אותו בארץ. אין לזה שום משמעות מעשית כלכלית. אני רוצה לראות את פעולת המשיכה".

"אני חי את האקדמיה כבר הרבה שנים, יצא לי לדבר עם הרבה פרופסורים ימניים לפני 15 שנה שהם מפחדים להודות בפומבי שהם אנשי ימין", אמר. "יש היום שליטה מוחלטת באליטה האקדמית של אנשי שמאל, אנשי שמאל יכולים להרים ראש ולדבר בגלוי. אני אשמח שמישהו יעשה סקר, יעבור אחד אחד, וישאל את האנשים האלה למי הם הצביעו. אני אשמח אם יעבור עיתונאי חרוץ אחד אחד וימצא 10 שהצביעו למפלגות ימין. אני מזכיר שטרכטנברג היה חבר כנסת במפלגת העבודה. כעיתונאית את צריכה לשאול, את צריכה להבין אם זו עמדה מקצועית או עמדה מפוזיציה".

בתגובה לכך ציינה כהן כי חלקם מינויים של נתניהו בעצמו, וד"ר סמקאי אמר: "נתניהו מינה הרבה אנשים, הוא כנראה לא מוצלח למנות מינויים מקצועיים. הוא מינה את זליכה, שי ניצן, הרבה אנשים שאחר כך גילנו מה עמדתם ומה הפוזיציה שלהם. עניינית, יש פה הנחה שהרפורמה תפגע במערכת המשפט אבל זו לא הרפורמה. כל גורם בינלאומי רציני שיבדוק באמת מה הרפורמה ויעשה השוואה בינלאומית חוקתית, הוא יראה שבישראל יש עיוות. בישראל לא מכבדים חוזים".

 סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM