יום נוסף של מחאות נגד הרפורמה במערכת המשפט יצא הבוקר (שני) לדרך, כאשר המונים יצאו למוקדי הפגנות בכל רחבי הארץ. בינתיים, החשש בקרב כלכלנים בכירים מהשפעת הרפורמה על כלכלת ישראל כבר נותן את אותותיו, מה שבא לידי ביטוי בירידות שערים בבורסה לניירות ערך בת"א, היחלשות השקל אל מול הדולר והיורו ועוד. דניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב"הירשוביץ פתרונות", מסביר מה צפוי לנו בהמשך, וכיצד ניתן להיערך לבאות. 

יום של מחאה: מתנגדי הרפורמה חוסמים צירים מרכזיים ברחבי הארץ | עדכונים שוטפים

אנחנו רואים שהבורסה מתקשה להתרומם. האם ברגע שהצדדים יגיעו לקונצנזוס בנוגע לרפורמה הבורסה שוב תמריא?
"אין חולק כי הבורסה בתל אביב מושפעת מהאירועים הפוליטיים, אם כי חשוב לזכור שלצד זאת ישנם עוד עשרות נתונים המשפיעים על המסחר בכל רגע נתון - החל מדו"חות של חברות נסחרות ועד לנתוני מאקרו מהארץ ומהעולם. ייתכן בהחלט שדיווח על רפורמה משפטית שתזכה להסכמה רחבה יוביל לפיק ירוק באחוזת בית, אבל סביר להניח שזה לא יהיה בהיקפים היסטריים שהבורסה המקומית טרם הכירה. חשוב לזכור שהבורסה המקומית הציגה ביצועים גבוהים במיוחד לעומת המדדים המובילים בעולם, וייתכן שביצועי החסר כעת הם בסך הכל תיקון מתבקש. כזכור, מדד ת"א 35 סגר את 2022 בתשואת-יתר של 10% לעומת S&P500, בעוד מתחילת 2023 הוא הציג תשואת-חסר של 7%. כלומר, למרות הירידות משקיעי ת"א 35 השיגו ביצועים טובים יותר".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילים נגד הרפורמה המשפטית חסמו את כביש 1 (צילום: מטה המאבק)
פעילים נגד הרפורמה המשפטית חסמו את כביש 1 (צילום: מטה המאבק)

בצל התחזקות הדולר אל מול השקל, האם אתה מעריך שאנשים ימשיכו להוציא כספים מישראל גם לאחר ההסכמה הרחבה?
"חד משמעית לא. כל חשיפה לא מוצדקת למט"ח מהווה סיכון נוסף למשקיעים. אין שום הגיון כלכלי שמצדיק מעבר לדולר עבור מי שחי משקלים. בהקשר הזה חשוב לזכור שלאמריקאים יש עניין בכך שהדולר לא יתחזק יותר מדי, ולכן גם אם כעת הדולר מפגין ביצועים טובים, ייתכן מאוד שמדובר במשהו זמני ולא נכון לבסס עליו תכנית כלכלית ארוכת טווח".

האם אתה צופה שהבנקים יעלו את הריבית על הפקדונות כדי להחזיר את הכסף של החברות לישראל?
"לצערי הרב הבנקים לא משלימים את הפער בין הריבית שהם נותנים לבעלי הפיקדונות לבין הריבית שהם מקבלים על ההלוואות. הם עדיין מספיק חזקים ואין להם עניין לשנות מדיניות בגלל סכום כזה או אחר שנמשך מחשבונותיהם. הבנקים גם יודעים שבעלי הפיקדונות ברוב המדינות בעולם מקבלים מהבנקים ריבית אפסית, ומודעים לכך שאין ללקוח אלטרנטיבה טובה יותר באפיק זה. עדות לכך ניתן לראות בכך שלמרות הצמיחה המטאורית של כל עולם ההלוואות החברתיות (P2P) בארץ ובעולם, הבנקים לא מציעים תנאים מועדפים לבעלי הפיקדונות שהחליטו למשוך את כספיהם". 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)
דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)