השלטון המקומי הודיע היום (שני) כי ישבית את המשק ביום חמישי הקרוב, זאת עקב "התעלמות האוצר מדרישותיו". החלטת השלטון המקומי התקבלה בעקבות הכוונה לפגוע בתקציבי הרשויות ובסמכויות שלהן. הרשויות המקומיות דורשות הסכם שכר ותנאי העסקה לסייעות, השלמת מחסור כיתות לימוד, וביטול קרן הארנונה.

באספת חירום כללית של השלטון המקומי שהתקיימה הבוקר עם כ-80 ראשי רשויות, הוחלט על שורת דרישות למשרד האוצר ולראש הממשלה הנוגעות לתקצוב משמעותי של מערכת החינוך המקומית וביטול קרן הארנונה.  יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס קיבל את אישור האספה להכריז על שביתה כללית ביום חמישי הקרוב. ביבס אמר כי "השלטון המקומי מאוחד ונחוש. אחרי חודשים של סחבת וחוסר מוכנות להקשיב אי אפשר לעבור על הנושאים האלו לסדר היום, לכן אנו נוקטים בצעדי פעולה".

שעה קלה אחרי ההכרזה, גם יו"ר ארגון המורים רן ארז הודיע שיצטרף לשביתה. המשמעות של הצעד הזה - שביתה ביום חמישי בבתי הספר התיכוניים ברחבי הארץ.

שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז השלטון האזורי: "כזרוע הביצועית של הממשלה - עלינו לקבל כלים כדי להעניק שירותים לתושבינו. למועצות האזוריות יש נושאים ייחודיים כגון: ניהול יישובים גדולים, שיקום תשתיות ביישוב הוותיק, עדכון תעריף פר קפיטה בחינוך הרגיל, ובחינוך המיוחד (התעריף לא עודכן מ-2012), קידום עבודה מועדפת בחינוך על מנת להתמודד עם משבר כוח האדם בחינוך לגיל הרך ובנושא החקלאות אנו קוראים לבטל את הרפורמה בחקלאות ולהתכנס לרפורמה חדשה ומוסכמת".

אלי ברדה, ראש עיריית מגדל העמק ויו"ר האספה הכללית, אמר: "תמיד אומרים לנו כמה אנחנו חשובים ואז לא סופרים אותנו ואת התושבים. יש חוסר כבוד כלפינו, חוסר התחשבות. תמיד אנחנו נכנסים מתחת האלונקה. נדרשת פה הידברות. אנחנו יוצאים בקריאה לשרים ולפקידים. יש כאן הרבה מאוד  ניסיון ואנחנו נצליח להגיע להסכמות באמצעות קונצנזוס. אנחנו יוצאים למאבק הזה מאוחדים ומנצחים".

ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין: "אנחנו העיר הכי צפופה בישראל והחמישית בעולם. בשנה הבאה נהיה העיר הרביעית בעולם. בגלל שאנחנו מאוזנים כלכלית ושואפים להיות רשות יציבה אנחנו מקבלים עונש. אנחנו מאוזנים אבל לא עשירים. אנחנו רוצים לתת יותר לילדים שלנו זה לא בסדר שאנחנו צריכים לתת לעיר אחרת. זה לא נכון ולא צודק!".

רון חולדאי, ראש העיר של תל אביב ויו"ר פורום ה-15, הוסיף: "אנחנו נתמוך בכל החלטה שתתקבל. אנחנו ראשי הערים - יש לנו כוח שאנחנו לא משתמשים בו מספיק. הגיע הזמן שנעמוד מול השלטון המרכזי ונגיד את דברינו. זה תלוי בנו. יש לנו שעת כושר - ראוי להשתמש בה".

אלי כהן מטירת כרמל אמר כי "לסייעות משמעות רבה בחינוך הדור הבא וגם להן מגיעים תנאים הוגנים בעת שהן עושות עבודתן נאמנה. כפי שחזרתי וטענתי הסייעות אינן שקופות, צריך להסתכל להן בעניים ולדאוג להן לשכר ולתנאים הוגנים. זה הזמן להרים את הכפפה".

אלי כהן (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
אלי כהן (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

מרכז השלטון המקומי וראשי הערים החליטו על מספר דרישות קריטיות שמחייבות טיפול מיידי: פתרון המשבר הלאומי של הסייעות בגני הילדים, מחסור בכיתות לימוד, הסכם שכר למורי העל יסודי, הסכם שכר למורי העל יסודי, הסעות תלמידים וחינוך מיוחד, "קרן הארנונה" במסווה של פתרון משבר הדיור לזוגות הצעירים, עדכון תקציב מענקי איזון, עדכון מענקי פיתוח, חיזוק מבנים והתחדשות עירונית ניהול ותחזוקת חופי הים.

מהסתדרות המורים נמסר כי "לאור שביתת הסייעות שעליה הכריז מרכז השלטון המקומי, גני הילדים לא ייפתחו ביום חמישי. הגננות תגענה לגנים אך לא תקבלנה ילדים, כיון שאסור להן לפתוח את הגנים ללא סייעות. גני חינוך מיוחד שהוחרגו מהשביתה, יעבדו כרגיל כי סייעות החנ"מ לא שובתות".