לווים רבים עוברים ממשכנתאות צמודות פריים למשכנתאות צמודות מדד, דבר שנחשב כצעד מסוכן שישפיע על האינפלציה. יונתן ברלינר, יו"ר הועדה המקצועית בהתאחדות יועצי משכנתאות, שוחח עם ענת דוידוב, הסביר את ההבדלים ואת מצב השוק בארץ.

בפעם השמינית ברציפות: הריבית עלתה שוב בחדות - ועומדת על 4.25%
האם הריבית צפויה עוד לעלות? בכיר בבנק ישראל מנתח

"משכנתא ממוצעת בשוק עדיין עומדת על כמיליון שקלים", ציין ברלינר. "בעקבות עליית החצי אחוז יש תוספת של 120 שקלים בחודש להחזר החודשי, ו־36 אלף שקלים סך הכל לאורך כל חיי המשכנתא. כשמדובר על משכנתא ממוצע ל־25 שנה, העלייה השנתית עומדת על 1,440 שקלים".

"זה משמעותי מאוד", הוא הוסיף. "מדובר בעלייה שמצטרפת לכל העליות שהיו פה לאורך השנה האחרונה. מה גם שצריך לזכור שרוב המשכנתאות עומדות על מעל למיליון שקלים. יש עיוות בממוצע. כשאנחנו מדברים על משכנתאות של מיליון וחצי שקלים המספרים הם כמובן הרבה יותר גבוהים. שם אנחנו מדברים על עלייה של 180 שקלים בהחזר החודשי, ו־53 אלף שקלים לאורך כל חיי ההלוואה". 

כשנשאל "האם לעזוב את מסלול הפריים למסלול צמוד מדד זה שווה?", ענה ברלינר כי המהלך הוא אינו נכון, והסביר: "להעביר משכנתאות ממסלול פריים למסלול צמוד מדד לא נחשב משתלם היום. לצערנו מה שאת מתארת קורה היום בעיקר במשכנתאות חדשות. ברבעון האחרון אנחנו רואים ירידה משמעותית במסלולי הפריים, ועלייה חדה מאוד בשימוש במסלולים צמודים שהם הרבה הרבה פחות משתלמים, גם בטווח הקצר, וגם בטווח הארוך".

הוא הוסיף כי המהלך נעשה רק בגלל הקושי לעמוד בהחזרים החודשיים. "אנשים שבאים היום לקחת משכנתא לפעמים לא עומדים בהחזר הרגולטורי לטווח הקצר. בעצם הרגולציה דוחפת את האנשים לקחת מסלולים צמודים למדד שנחשבים הרבה פחות משתלמים, והבנקים מתמחרים אותם בהתאם עם ריביות יקרות".

"הרבה מאוד אנשים מתקשים לשלם משכנתא", ציין. "אנשים מרגישים את זה ברמה החודשית, הם צריכים לעשות סדר בכל ההוצאות שלהם, וזה מעיק. לא סתם יש צעקה גדולה - זה לא ברמה שחוזרות משכנתאות, אבל לאנשים קשה".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM