החודש השחור של השקל הישראלי נמשך: פחות מיממה לאחר אישור שני הסעיפים בחוק הראשון של הרפורמה במערכת המשפט, השקל הגיע היום (רביעי) לשפל של קרוב לשלוש שנים מול הדולר האמריקני. נכון להבוקר, שער הדולר עומד על 3.611 שקלים - הנתון הגבוה ביותר מאז אפריל 2020. באופן דומה, גם היורו ממריא אל מול השקל, כאשר שערו עומד על 3.8581 שקלים. החשש שהוא שבעקבות ההתפתחויות האחרונות תירשם עלייה במחירי הדלק והמוצרים המיובאים. 

רה"מ נתניהו: "לילה גדול ויום גדול"; לפיד: "ההיסטוריה תשפוט אתכם"

ההתפתחות המדאיגה מגיעה יממה לאחר שבנק ישראל הודיע על העלאת הריבית בפעם השמינית ברציפות, בשיעור של 0.5%. בכך, עלה שיעור הריבית בישראל ל-4.25%, ושיעור ריבית הפריים ל-5.75%. 

בבנק ישראל הדגישו אתמול כי מאז החלטת המדיניות האחרונה שערי החליפין אופיינו בתנודתיות גבוהה – בתחילת התקופה התחזק השקל ובהמשכה השתנתה המגמה והשקל פוחת. תחזיות הצמיחה בעולם עודכנו כלפי מעלה, אך קצב הצמיחה בכלכלות המרכזיות מוסיף להיות מתון.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמרה אתמול כי "מדובר בהתמכרות מסוכנת למשק. העלאת ריבית נוספת מהווה מכה קשה למגזר העסקי ולמשק, ומחזקת את חובתה של הממשלה לנהוג בריסון תקציבי, על מנת לא להאיץ את גל האינפלציה הבא באמצעות הרחבה תקציבית. האינפלציה בישראל היא אינפלציה עיקשת אולם העלאת הריבית הנוכחית אינה מתכתבת עם המגמה של סימני ההאטה. ברור כי נגיד בנק ישראל מוטרד מהחלשות השקל, אך שימוש עודף בכלי הריבית גובה מחיר כבד, לא רק בהאטת הצריכה אלא גם האטה בהשקעות".