המערכת הבנקאית סיימה את 2022 ברווחי עתק, הנאמדים ב־24.5 מיליארד שקל (היום יפורסמו דוחות הבנק הבינלאומי), ולאחר שחולק דיווידנד לבעלי המניות, עובדי הבנקים מבקשים להשתתף בחגיגה. למרות זאת, ההנהלות אינן ממהרות לוותר. ועד עובדי בנק הפועלים הכריז אתמול (שני) על סכסוך עבודה בעקבות מה שהוא מכנה "המבוי הסתום במו"מ מול הנהלת הבנק על הסכם שכר חדש". סכסוך העבודה קיבל את אישור ההסתדרות.

הסכם השכר הקודם הסתיים בסוף 2022, ובשבועות האחרונים מתנהל מו"מ על הסכם חדש. הוועד טוען כי ההנהלה מתעלמת לחלוטין מהעובדה שהבנק צבר בשנים האחרונות רווחים אדירים שהגיעו בשנת 2022 לשיא של 6.5 מיליארד שקל. בוועד טוענים בנוסף כי ההנהלה, בראשות דב קוטלר, מציבה דרישות בלתי סבירות לצמצום הזכויות של העובדים הקיבוציים ולפגיעה בביטחון התעסוקתי של עובדי הבנק.
7,000 עובדי הבנק קיבלו מענק מיוחד של 7,000 שקל במלאות 100 שנה לייסוד הבנק.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "הבנק גאה בעובדיו ומצר על החלטת הוועד להכריז על סכסוך עבודה. ההנהלה מחויבת למו"מ מכבד תוך בחינת מכלול האתגרים שבפניהם ניצב הבנק. אנו קוראים להמשיך במו"מ ולהימנע מצעדים שיפגעו בעובדים ולקוחות".

יו"ר הוועד, רוני גרפונקל: "אנחנו שוקדים על קידום הסכם שכר הוגן ומכבד. לצערנו הנהלת הבנק גוררת רגליים ועל הדרך מתכוונת לפגוע בביטחון התעסוקתי. מדובר בזלזול חמור ולא נהסס להחריף את המאבק ולנקוט בכל הכלים"

במקביל, בעת שהנהלת בנק הפועלים מתחבטת בתנאי ההסכם מול עובדיה, הנהלת בנק לאומי בראשות המנכ"ל חנן פרידמן הצליחה להגיע להישג ניהולי חריג כאשר לראשונה בבנקים, קידומי השכר של העובדים - ולא רק הבונוס השנתי שלהם - מותנים בהשגת יעדי תשואה.

יעד הבונוס לשנת 2023 שאפתני במיוחד, כאשר מדובר בתשואה של 17% על ההון שספק אם תושג. עוד נקבע כי להגברת הגמישות הניהולית, הבנק יהיה רשאי להעסיק עובדים ללא מתן קביעות ל־10 שנים. עוד נקבע מנגנון של תקציב קידומי שכר תקופתיים לעובדים המבוסס על התשואה להון וחלוקתו באופן דיפרנציאלי. ההסכם כולל שיפור תנאים נלווים וסוציאליים לעובדים.

פרידמן: "עמלנו רבות כדי לאפשר לדאוג לעתידם של עובדינו וגם לאפשר לבנק גמישות ניהולית מרבית". ראשי הוועד רון לוי ורועי קנת: "ההסכם מחזק את העבודה המאורגנת והוא בשורה של ממש לעובדים".

בתוך כך, ועד עובדי בנק מזרחי בראשות דני דאהן ממשיך במו"מ מואץ להסכם עבודה חדש. לעובדים ישולם ב־1 באפריל בונוס מיוחד, הגבוה ב־13% מהבונוס ששולם להם ב־2021. הבונוס, עם מענק מיוחד של 10,000 שקל לעובד ששולם במלאות 100 שנים לבנק, יגיע במצטבר ל־110 מיליון שקל. הוועד יסכים לקליטת מכסה מוגדלת של עובדים בחוזים אישיים וגמישות תעסוקתית.