לרוב אני נוהגת לכתוב כתבות חיוביות, וממליצה מה כן כדאי לעשות, אבל אחרי כמה פגישות עסקיות, שבהן נתקלתי בבעלי עסקים שמבצעים טעויות גסות בניהול העסק שלהם, מצאתי לנכון לרכז כאן כמה כללי אצבע המסבירים מה לא מומלץ לעשות.

קבלו את מצעד הטעויות שבהחלט כדאי להימנע מהן:

1. מוותרים על נוכחות ברשת: לבעלי עסקים יש מגוון רחב של סיבות למה לא להיות נוכחים ברשת (העיקרית שבהן - אני לא אוהב שיווק). חשוב להבין שנראות דיגיטלית חזקה היא קריטית לעסקים, וכדי לגדול אתם צריכים למקסם ולייעל את הפרסום שלכם, כדי שהעסק שלכם יופיע ויקבל אזכורים בכל רחבי הרשת. לכן, אסור לכם לוותר על קידום, שיווק, פרסום ופעולות נוספות על מנת שתוכלו להגדיל את החשיפה שלכם ברשת, את היקף המכירות וכמובן את היקף הפעילות העסקית שלכם.

2. מסתכלים רק על הצעד הבא, ולא על התמונה הגדולה: הרבה בעלי עסקים רואים רק את השלב הבא בפיתוח העסק שלהם, ולא רואים את התמונה הכללית. לדוגמה: הרבה בעלי עסקים עושים קידום ממומן, ולא מבינים למה הם לא רואים תוצאות.

קידום ממומן זה דבר מצוין וחשוב, אבל הוא אפקטיבי רק כשיודעים מיהם הלקוחות הפוטנציאליים ביותר, מה הייחוד של העסק, מי קהל היעד הרלוונטי, ומה בדיוק נותנים המוצרים או השירותים שלכם שאף אחד אחר לא נותן.

3. בונים תכנית עסקית לא רלוונטית (או שבכלל אין להם תכנית עסקית): תכנית עסקית כתובה היטב היא כמו מפת דרכים שעוזרת לכם להבין ולהשיג את המטרות שלכם. היא גם עוזרת לכם להישאר ממוקדים במה שחשוב ביותר, להימנע מבזבוז זמן או כסף, להגדיר יעדים סבירים, וליצור תכנית פעולה שלב אחר שלב. לפעמים בעלי עסקים כותבים תכנית עסקית כדי להשתיק את מצפונם. אין להם באמת כוונה לעמוד בה, ומהר מאוד היא מעלה אבק על המדפים, והופכת ללא רלוונטית. מי שמתייחס לעסק שלו ברצינות, צריך להתייחס לתכנית העסקית כאל אחד הדברים החשובים ביותר בעסק.

המפתחות להצלחה: 10 טיפים שירימו את העסק שלכם למעלה

4. אומרים 'יהיה בסדר' בנוגע למימון: הרבה בעלי עסקים לוקחים את הנושא המימוני כמובן מאליו, ולא יודעים לעשות ניתוח נכון של העלויות הצפויות. כשאני יושבת עם בעל עסק ושואלת אותו כמה הוצאות יש לו? בדרך כלל, הוא לא יודע לענות לי בצורה מדויקת. זה לא בגלל שהוא לא מכיר את הפעילות השוטפת, אלא כי יש הרבה מרכיבים בתזרים השוטף, שהוא כלל לא לוקח בחשבון.

5. נעזרים בייעוץ לא מקצועי: הרבה פעמים בעלי עסקים מעדיפים לעשות דברים לבד כדי לחסוך כסף, ובגלל זה הם גם לא מתייעצים עם האנשים הנכונים, אלא עם חברים או קרובים, או שפשוט מחפשים את התשובות ברשת. תזכרו, שגם אם זה עולה כסף, ליווי טוב וייעוץ מקצועי יכול להציל לכם את העסק.

6. כבר מההתחלה מחליטים שזה לא יצליח: לדעתי, הטעות הזאת היא החמורה ביותר, כי היא קשורה בדבר הכי חשוב – בנו, ובאמונה שלנו להצליח. לכן, חשוב להיות מכווני מטרה, מלאי נחישות ואמונה, ולהחליט שיש רק תוצאה אחת מבחינתכם - הצלחה.

הכתבה בשיתוף מירב דיין, מאמנת אישית ועסקית ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)