מוזיקת טברנות, אוכל משובח ושקט נפשי. לא חסרות סיבות עבור ישראלים להשקיע בדירה ביוון. בשנה האחרונה ועם כל מה שעברנו כאן, ההתעניינות בקניית נכסים ביוון נסקה פלאים. יוון מספקת שלל הזדמנויות לנכסים אטרקטיביים עם פוטנציאל תשואה גבוה, בעקבות המשבר הכלכלי שחוותה ב-2008 שהוביל לצניחת מחירים. אז מה הצעדים שיש לעשות לקראת קניית נכס ביוון? המדריך המלא לפניכם. 

בדיקת היצע שוק ומחירים   

ראשית, עליכם לבדוק שההון שאתם מבקשים להשקיע אכן תואם את המחירים בשוק. ביוון תוכלו לאתר נכסים החל מ-70,000 יורו ועד מיליון יורו ויותר, כאשר המחיר תלוי בגודל הדירה, האם היא משופצת ובעיקר – לוקיישן, לוקיישן לוקיישן. בתוך כך, חשוב לבצע סקר שוק מקדים לגבי המחירים למ"ר באזור בו אתם מחפשים, התשואה הצפויה מקניית הנכס, כשגם כאן מיקום הנכס ושימושו משפיעים על הפערים. 

האם לבצע את המהלך באופן עצמאי או באמצעות אנשי מקצוע?  

לאחר שבדקתם שההון שברשותכם מספיק לרכישת נכס ביוון, זה הזמן להחליט אם אתם לוקחים על עצמכם את הפרויקט או פונים לחברה המתמחה בתחום. להחלטה זו משמעות רבה והיא יכולה לקבוע את טיב העסקה, איכות הנכס ומשך הזמן שתקדישו לקנייה. מצד אחד, יש את הרצון לחסוך עלויות. מצד שני, רכישת נדל"ן במדינה זרה כרוכה בבירוקרטיה מרובה והסתייעות באנשי מקצוע ולכן יש יתרון לחברה שמרכזת את כל המומחים הרלוונטיים תחת מטריה אחת.   

האם מעוניינים בנכס להשכרה ארוכת טווח או ברכישת דירת נופש ותיירות? 

במעצמת תיירות אדירה כמו יוון, יש יתרון מובהק ביכולת לרכוש דירת נופש/Airbnb וליהנות מתשואה יפה ומשתלמת (ביוון עומדת על כ 8% - 10%). בנוסף, אין התחייבות לשוכר כך שתוכלו להשתמש בה לנופש פרטי בכל עת שהיא פנויה. מצד שני, דירה המושכרת לטווח ארוך מעניקה "ראש שקט" וכרוכה בעלויות ניהול שוטף ותחזוקת הנכס יחסית נמוכות (התשואה במקרה זה עומדת על כ- 5% - 6%). יש יתרונות וחסרונות לכל סוג נכס, וההחלטה היא אינדיבידואלית עבור כל משקיע ויכולותיו. 

האם אני מעוניינ/ת בנכס גולדן ויזה?

יוון מעניקה הטבה ייחודית של קבלת תושבות אירופית למשך 5 שנים (כולל זכויות סוציאליות בתחומי בריאות וחינוך) בתמורה להשקעה בנכס בסכום של 250 אלף יורו ומעלה ובחלק מהמקומות הרף הוא 500,000 יורו (בקרוב הרף צפוי לעלות). התושבות ניתנת לחידוש מדי 5 שנים, וכוללת גם את בני משפחתו של המשקיע. והדובדבן שבקצפת? כעבור 7 שנים ניתן להגיש בקשה לדרכון אירופי. מדובר בהזדמנות פז לשלב השקעה מניבה עם השגת דרכון זר. 

בחירת מיקום הנכס 

אם אתם מתנהלים באופן עצמאי, כדאי לקבוע סיור נכסים ביוון. לשם כך מומלץ להיעזר במומחה או מתווך הבקיא בשוק, בתרבות ובכלכלה היוונית. אם אתם מבצעים את התהליך דרך יזם, לא תידרשו להגיע ליוון והעסקה תוכל להתבצע מרחוק. שני טיפים לבחירת מיקום: 1.מומלץ בקרבת מוסד אקדמי, מהם יש בשפע באתונה (250 אלף סטודנטים), על מנת להבטיח ביקוש יציב ומתמיד לשכירות. 2.קרבת הנכס לתחבורה ציבורית. 

בדיקת הטבות מס ותמריצים 

מאז המשבר הכלכלי, ממשלת יוון מספקת לא מעט תמריצים שמטרתם למשוך משקיעים זרים למדינה, בהם הנחות במס רכוש, פטור ממס שבח וכו'. כמו כן, ישראל ויוון חתומות על אמנה למניעת כפל מס, כלומר מי שרוכש דירה ביוון יחויב במס רק שם. 

לשכור שירותי מתורגמן ועו"ד מומחה

ביצעתם סקירה מקיפה של הנכסים, האפשרויות וההטבות? ברכות. כעת הגיע הזמן למצוא אנשי מקצוע שיעזרו לכם לבצע את העסקה בפועל. אם אתם מקדמים את העסקה באופן עצמאי יש לשכור שירותי מתורגמן ועורך דין בקיא בתחום. אם בחרתם להיעזר בחברה יזמית היא תספק את השירותים הללו עבורכם. 

לבחור את הנכס להשקעה, קנייה ורישום בעלות

כפי שהזכרנו קודם, חשוב לבצע את העסקה באמצעות עו"ד מומחה גם בשל פערי השפה וגם לאור בקיאותו בפן המשפטי ותקנות המיסוי המקומיות. לאחר שבוצעה העסקה והנכס נרשם על שמכם בטאבו, כל שנותר לעשות הוא ללגום שלוק של אוזו, לשחרר תרועת "יאסו" לאוויר וליהנות מפירות השקעתכם.   

אביב כהן (צילום: בן אזולאי)
אביב כהן (צילום: בן אזולאי)

הכותב הוא שותף בחברת פאלמו המתמחה בהשקעות נדל"ן ביוון ובונה פרויקטים של דירות למגורים באתונה