נתחיל בתשתיות הכוללות שדות תעופה גדולים, שיתאימו עצמם לדמוגרפיה הישראלית, יחלקו את המדינה הקטנה שלנו לאזורים כמו צפון, מרכז, דרום, ויאפשרו לנוסעים להשתמש בתשתית הקרובה למקום מגורם.

לצד השדות הגדולים עלינו להכשיר מנחתים ושטחי הפעלה קטנים, לטובת כלי טיס פרטיים ומסחריים קטנים, שיספקו תחבורה פנימית וזולה, בהחלט גם ירוקה ואולי אפילו חשמלית בין עיר לעיר.

גם לימוד הטיסה צריך להפוך פשוט יותר. עולם הסימולטורים המתקדם יסייע לנו בכך, לצד רמת ההשכלה והידע האנושי ההולכים וגדלים בקצב מסחרר. אם נדע לקדם את התעופה הקלה, נוכל להכשיר טייסות וטייסים רבים שבעתיד יהיו רוב גדול, לצד עמיתיהם מהתעופה הצבאית.

נוכל להאריך את גיל הטיסה המסחרית הרבה מעבר למה שהוא היום לאור הארכת תוחלת החיים - לכל מי שרק ירצה בכך. הרפואה המתקדמת תוכל לשתף פעולה עם מהלכים אלו וליצר אוכלוסייה תעופתית רחבה כחול־לבן.

ומה באשר למטוס נוסעים ישראלי? היינו שם בעבר בגרסאות כאלו ואחרות, התעשייה הישראלית והצרכים הבינלאומיים צריכים לחבור יחדיו למטרה זו ולהביא ייצור מתקדם של כלי טיס מסוגים שונים, שאנו כבר מייצרים לעולם ויהפכו את ישראל לאי תעופתי יצרני ומתקדם.

גם המסחר המהיר והעירוני ישתמש יותר ויותר במרחב האווירי: חבילות שיטוסו ממקום למקום, משירותי חירום שיגיעו דרך האוויר בעת צרה ואפילו פריקת אוניות עמוק בים - ללא מנופים וציוד שינוע.

האוויר יהפוך לתווך המסחרי העיקרי רק משום שבניגוד לים הוא נמצא כל הזמן מעל כולם. יותר ויותר אנשים יוכלו להשתמש בו לצרכים השונים, לשרת ולעבוד בו מבלי להידרש להכשרה ארוכה ומייגעת, תוך בטיחות מרבית ויעילות הולכת וגוברת.

דמיינו לעצמכם מנחת חירום על גג כל בניין גבוה, לפינוי בעת הצורך או לאספקת מצרכים בשגרה, כזה המספק שירותי הסעה ממקום למקום. כיצד ייראה מגרש חניה לאותם הכלים ואיך נתגבר על תקלות ונחיתות חירום? גם לאלו יימצא הפתרון!

הייתם מעלים את הילד למונית אווירית אוטונומית בדרך לחוג? היום כנראה שלא, אולם בעתיד ייתכן ולא נשאל בכלל שאלות כאלו כי הדברים יהיו ברורים, איך אני יודע? כי ככה חשבו על מכוניות בימי העגלות והסוסים וככה דיברו על תעופה בימים שזו ניתנה רק לציפורים...

לא מדובר במדע בדיוני. את המחשבה על כל אלה יש להתחיל עכשיו, במחקר ובפיתוח, כי אם לא נעשה את זה נגיע ליום העצמאות של 150 שנה באיחור... עם התשתית הקיימת, המיושנת והלא מספיקה.

מוכרחים לקדם פתרונות: דרך לימוד מקל אפשר לצרף עוד ועוד נשים וגברים למעגל התעופתי הנפלא הזה, דרך שכלול המרחב האווירי ניתן יהיה להוסיף עוד ועוד כלי טיס וכאשר נאפשר רגולציה תומכת לתעשייה הפתרונות יתחילו להגיע. אם יש מקום שאפשר לעשות את זה, זה כאן!

אני לא יודע לומר אם ואיך ייראה טקס הדלקת המשואות בעוד 75 שנים, אבל כולי תקווה שיהיו בו ממציאים בתחום התחבורה האווירית, לתפארת מדינת ישראל.