עגלות חכמות שחוסכות זמן בסופר: יצאנו לסיור קצר בעתיד, שהוא בעצם כבר הווה

תא מדידה שמאפשר לשלוח תמונות לחברים ולבקש את עזרת המוכר - אפילו רובוט כעוזר קניות אישי, אלה רק חלק מהמקומות שבהם אנו פוגשים טכנולוגיה מתקדמת בנקודות המכירה

אילנה שטוטלנד צילום: פרטי
עגלה חכמה ברשת שופרסל
עגלה חכמה ברשת שופרסל | צילום: אלעד גוטמן
9
גלריה

מה מניע אותנו לקנייה חוזרת? לדברי אלון לוריא, משנה למנכ"ל TERMINAL X, חוויה חיובית היא זו שגורמת בסופו של דבר ללקוח לחזור ולקנות שוב. "זה לא משנה אם מדובר בביגוד, במזון או בכל מוצר אחר", הוא אומר. "בסוף אתה זוכר מהחנות את החוויה, כנראה אפילו יותר מהמוצר או הפריט. הסיפור של החוויה, של משהו שהפתיע אותך בצורה שלא חשבת ולא דמיינת הוא זה שמחזיר את הלקוח".

אלון לוריא, משנה למנכ''ל TERMINAL X
אלון לוריא, משנה למנכ''ל TERMINAL X | צילום: דימה טליאנסקי

לאחרונה נפתחה בעזריאלי שרונה בתל אביב חנות TERMINAL X SPACE שבה בחרו להשתמש בטכנולוגיה על מנת להעצים את חוויית השופינג. אין יותר צורך להציץ מבעד לווילון בתא המדידה ולקרוא למוכרת. אין גם צורך לצלם בטלפון את הפריט שרוצים לקנות ולשלוח לחבר/ה כדי שיחוו דעתם. בחנות החדשה ישנם תאי מדידה מתקדמים עם וו תלייה חכם.

בעת תליית הפרי'ט על גבי הוו יוצג באופן אוטומטי על גבי המסך בתא המדידה הדגם עם פירוט הצבעים והמידות הזמינים בחנות. דרך מסך המגע הצרכנים יוכלו לשלוח לעצמם קישור לנייד מאתר TERMINAL X לפריטים שבחרו או לפריטים שנגמרו במלאי החנות וזמינים באתר, שאותם יוכלו לרכוש אונליין. על ידי הקלדת מספר טלפון על המסך שבתא המדידה אפשר גם לשלוח לינק למישהו אחר אם רוצים להתייעץ לגבי איזשהו פריט. בנוסף, לקוחות יוכלו לקרוא למוכר/ת לעזרה דרך המסך הדיגיטלי.

תא מדידה חכם ב-TERMINAL X SPACE
תא מדידה חכם ב-TERMINAL X SPACE | צילום: ענת מוסברג

הגעתם לקופה? הפריטים יונחו על גבי קורא חכם, והקופה באמצעות טכנולוגיית RFID תחשב באופן אוטומטי את הסכום לתשלום מבלי לסרוק את הפריטים באופן ידני. כמו כן, חלונות הראווה בחנות הוסבו למסכי תלת־ממד המציגים תכנים משתנים ומייצרים תחושה של מסלול שעליו צעודות דוגמניות.

"בסוף הלקוח מגיע לקופה, שגם קשה ובעייתית בדרך כלל, כמו למשל תור שמשתרך. החלטנו לנצל טכנולוגיה קיימת חכמה שמאפשרת יחסית ממרחק גדול לזהות את כל הפריטים שיש לך בסל, כולל המבצעים שלהם, ובלחיצת כפתור אחת ובמהירות ייעשה חשבון ללקוח. במקום 5־7 דקות שאתה לפעמים מבזבז מול הקופאי ואנשים מאחוריך ממתינים, התהליך הופך לזריר יותר ומהנה".

מיכאל מיטרני, סמנכ''ל איקומרס ושיווק ברשת סופר-פארם
מיכאל מיטרני, סמנכ''ל איקומרס ושיווק ברשת סופר-פארם | צילום: William Beaucardet
רובוט בסניף סופר-פארם
רובוט בסניף סופר-פארם | צילום: יחצ

מלבד הרובוט, טכנולוגיה נוספת שנכנסה לסופר־פארם הוא טסטר וירטואלי שבאמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה והפעלת מצלמת סמארטפון מאפשר להתנסות במוצרי איפור מבלי לצאת מהבית. "התחלנו עם הטסטר ברכישות האונליין, שם רואים גידול יפה בשימוש בטסטרים וקבלת החלטת קנייה בקלות יותר", אומר מיטרני. "המטרה היא גם להכניס אותם בקרוב לסניפים. למשל, תראי בסניף איזשהו ליפסטיק, תרצי לנסות אותו, אולי אין לו טסטר זמין כרגע או לא בא לך להתחיל למרוח צבעים שונים, אז את לוקחת את האפליקציה, סורקת ברקוד של המוצר ורואה איך זה נראה עלייך. זה מאוד יעשיר את חוויית הקנייה בסניף".

ברשתות המזון השונות הטכנולוגיה באה לידי ביטוי בעגלות הקניה החכמות. בסוף 2021, למשל, החל פיילוט של שימוש בעגלות חכמות של שופיק (Shopic) בסניף אחד של רשת שופרסל. כיום כבר פרוסות בכ־30 מסניפי הרשת ברחבי הארץ כ־2,000 עגלות חכמות. העגלה החכמה מציעה מערכת שהיא למעשה תוסף (clip-on device) לעגלות הקנייה הקיימות. התוסף מבוסס בינה מלאכותית ואלגוריתמים של ראייה ממוחשבת, מזהה כל פריט שמונח בעגלה ומתי הוא הוכנס או הוצא מעגלת הקניות עם דיוק של 99.4%.

המסך מציג לקונה את מחירי המוצרים בזמן אמת ומאפשר תשלום בשירות עצמי ללא צורך בהמתנה בתור לקופה. המערכת גם מאפשרת לקונים לבקש מנציגי שירות הלקוחות עזרה בניווט בחנות ומציאת מוצרים, וכן הם נחשפים על גבי הצג גם למבצעים השונים ולפירוט המלא של החשבון לאורך כל מהלך הקנייה.

"מסקרי שביעות רצון שאנו מקיימים, עולה כי הלקוחות אוהבים מאוד את חוויית הקנייה עם העגלה החכמה", אומר אורי וטרמן, מנכ"ל קבוצת שופרסל. "הלקוחות גם נהנים מתהליך תשלום מהיר יותר. עם עגלות הקניה החכמות זמן ביצוע התשלום נמשך פחות מדקה, לעומת שלוש וחצי דקות בשימוש עם קופה בשירות עצמי ותשע דקות בשימוש בקופה רגילה. הלקוחות מתרגלים לעגלות בתהליך מהיר יחסית. בנוסף, יש עובדים ייעודיים שתפקידם לסייע להפעיל את העגלה. הממשק משתפר כל העת בהתאם למשוב שאנו מקבלים מהלקוחות שלנו. החלק היחיד שלא ניתן להכניס לעגלה כמו שאר המוצרים הם מוצרי הירקות והפירות שיש לשקול במחלקת הפירות והירקות ולסרוק את הברקוד. בסניפים שבהם מצוי השירות ניתן לראות אחוזים גבוהים מאוד של לקוחות שחוזרים להשתמש בעגלה החכמה באופן קבוע. הבינה המלאכותית המוטמעת בטכנולוגיה מאפשרת לנו לשפר בכל עת את החוויה על פי הרגלי הצריכה של הלקוחות שלנו".

אורי וטרמן מנכ''ל קבוצת שופרסל
אורי וטרמן מנכ''ל קבוצת שופרסל | צילום: אלעד גוטמן

טכנולוגיה לטובת שופינג נכנסת, כאמור, למגוון ענפים. במותג "ניסו רהיטים" השמישו ממש לאחרונה כלי המאפשר ללקוחות הנמצאים בבית לקיים אינטראקציה עם המוצרים שהם מתעניינים בהם. "חשבנו איך אפשר לשפר את חוויית הלקוח", אומר ניסו אדוט, מבעלי ניסו רהיטים.

"מהבית, בלחיצה על קישור באתר שלנו, אפשר לראות דרך הסמארטפון את המוצר בתלת־ממד, לסובב אותו, להתקרב אליו, וגם כאילו 'להכניס' אותו הביתה. למשל, להזיז את הרהיט ממקום למקום בבית, לבדוק איך זה משתלב. כרגע הפיצ'ר עובד על ארבעה מוצרים, כורסה, ספה, שולחן ומיטה, אבל הכוונה היא שבקרוב זה יהיה שמיש בכל הדגמים. המטרה היא לשפר את חוויית הקנייה, להנגיש יותר בקלות את המוצר ללקוח. גם אם למשל מגיעים לאולם התצוגה הפיזי שלנו בתל אביב, רואים רהיט ומתלבטים לגביו, תהיה האפשרות לחזור הביתה ולראות איך הוא ישתלב אצלך בתוך הבית".

הדמיית רהיט בתוך חלל אמיתי בניסו רהיטים
הדמיית רהיט בתוך חלל אמיתי בניסו רהיטים | צילום: ניסו רהיטים
דנה הוכשטיין מאן מנהלת מחלקת פוקס לאבס
דנה הוכשטיין מאן מנהלת מחלקת פוקס לאבס | צילום: צילום פרטי

הלקוחות, אומרת הוכשטיין מאן, חד־משמעית מוכנים לחידושי הטכנולוגיה. "יש כאלה שלוקח להם יותר/פחות זמן להסתגל לכך, אבל כשהטכנולוגיה מביאה באמת ערך - הלקוחות מוכנים. גם הקמעונאים מאוד מוכנים לאמץ חדשנות, אבל זה לוקח זמן כי צריך להתאים תהליכים לוגיסטיים, ואפילו תהליכי מכירה בחנות. היום מוכרים בחנויות צריכים לא רק לענות לאנשים, אלא גם לסייע בכל מיני תהליכים שמתרחשים אצל הלקוחות בטלפון. הטכנולוגיה נכנסת יותר ויותר לחוויית הקנייה וזה רק ילך ויתעצם בכל הפלטפורמות, גם בחוויית הקנייה בחנות, גם באתר וגם במובייל. זה חייב לדבר בשפה אחת".

כרטיס הברכה הדיגיטלי בחנויות ללין
כרטיס הברכה הדיגיטלי בחנויות ללין | צילום: ללא קרדיט
תגיות:
טכנולוגיה
/
סופר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף