מכון המדיניות SNPI ורשות החדשנות פרסמו הבוקר (שלישי) את את דוח ההון האנושי בהייטק לשנים 2022-2023 ממנה עולה תמונה עגומה ולפיה המגמה השלילית שהחלה עם ההאטה העולמית בסוף 2022 החריפה ברבעון הראשון של 2023. 

בשנת 2022 גדל מספר העובדים בהייטק ב-7.4%, ירידה משמעותית בהשוואה ל-12% ב-2021. מספר המשרות הפתוחות צנח בחצי: 17 אלף בסוף השנה, לעומת כ-33 אלף באפריל. עם זאת, שיעור הג'וניורים בתפקידי מחקר ופיתוח עלה במחצית השנייה של 2022 ל-26%, לעומת 22% ב-2021. 

בנוסף, ברבעון האחרון של 2022 נרשמה ירידה של 0.7% במספר העובדים בחברות מקומיות לעומת צמיחה של 1.3% ברב-לאומיות. כמו כן, לראשונה מאז 2008 מספר העובדים בהייטק הצטמצם ב-0.2% (בניכוי רבעון החל"ת בקורונה). שיעור הפיטורים במחצית השנייה של 2022 עמד על 4.4% - עלייה של כ-70% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2021 (2.6%). עם זאת, מדובר בשיעור הדומה לממוצע הרב-שנתי. כמו כן, שיעור העזיבה מרצון של עובדים במחצית השנייה של 2022 עמד על 4.7% - פחות ממחצית לעומת שיעור העזיבה מרצון בתקופה המקבילה בשנת 2021 שעמד על 10.1%. גם שיעור זה, דומה לממוצע הרב-שנתי. 

דרור בין (צילום: חנה טייב)
דרור בין (צילום: חנה טייב)

 כל הסקטורים נחתכו בשיעור הצמיחה במחצית השנייה של 2022. אך ברמה השנתית, ולמרות שאינו מוטה תוכנה בהשוואה לרוב הסקטורים המובילים בהייטק הישראלי, סקטור זה מוקם שני בקצב הצמיחה השנתי זו השנה השנייה ברציפות. החברות הרב-לאומיות הציגו שיעורי גידול רבעוניים של 1%-3%. לעומתן, שיעור הצמיחה הרבעוני של החברות המקומיות צנח מ-4% ברבעון הראשון לנתון שלילי של 0.7%- ברבעון הרביעי. החברות הרב-לאומיות גם פיטרו פחות עובדים - 2% מכלל העובדים לעומת 4.9% בחברות מקומיות. היו להם גם פחות עובדי מו"פ שעזבו מרצונם.

 מהחברות שהעסיקו עד 10 עובדים (רובן ככולן סטארט-אפים) שמרו על יציבות או צמצמו את מספר העובדים. עבור חברות אלה, הנמצאות לרוב במצב של "צמיחה או דעיכה", יציבות ובמיוחד צמצום מסמלים במקרים רבים על קשיים עסקיים. בנוסף נרשמה  ירידה במספר העובדים בתפקידים שאינם מו"פ בחברות עם מעל ל-50 עובדים, המעסיקות המרכזיות שלהם. אינדיקציות שהחברות הקצו את משאביהן לשמור על ליבת המו"פ, אחת מכל שלוש חברות בינוניות ואחת מכל חמש חברות גדולות פיטרה רק עובדים שאינם בתפקידי מו"פ.  

עם זאת, ההאטה הכלכלית בהייטק דווקא היוותה הזדמנות לעובדים חדשים להצטרף. נראה שחברות רבות בחרו להמשיך את עבודת הפיתוח עם עובדים פחות מנוסים, גם במחיר של פריון יותר נמוך - ושיעור הג'וניורים בתפקידי מו"פ עלה במחצית השנייה הן מתוך מצבת העובדים הכללית והן מתוך עובדי המו"פ.

%25 מהחברות הקפיאו לחלוטין את הגיוסים, אחוז דומה דיווחו על המשך פיטורים כאשר שליש מתוכן מתכננות לפטר יותר מ-5% ממצבת העובדים. באופן חריג - כשליש מהחברות לא מתכננות עדכוני שכר בשנת 2023, שיעור שדומה לדפוסים שנרשמו ב-2020 במהלך משבר הקורונה.

דרור גבאי (צילום: מיכה לובטון)
דרור גבאי (צילום: מיכה לובטון)

מנכ"ל מכון המדיניות SNPI, אורי גבאי: "בחודשים האחרונים התרענו על השילוב המדאיג של השפעות המיתון הגלובלי על ההייטק הישראלי, שנראות באופן ברור בדוח זה – יחד עם השלכות אי היציבות הפוליטית והחברתית בישראל. שילוב זה גורם לחברות להקפיא גיוסים, לוותר על העלאות שכר ולפטר עובדים בקצב גבוה. החשש הוא מהעצמת המגמה השלילית, שתסכן את האטרקטיביות והמובילות של ההייטק הישראלי. המשאב האנושי הוא הגורם להובלה הטכנולוגית של ישראל, ובניגוד לאקוסיסטמים אחרים שמושכים כישרונות מכל העולם – ההייטק הישראלי נשען כמעט לחלוטין על הכישרונות ומוסדות הלימוד המקומיים. עלינו לעשות את המירב על מנת לשמור על ההון האנושי בתוך ישראל גם בסיומה, הקרוב בתקווה, של התקופה אותה אנו חווים כרגע".