בהמשך לבהלת הבינה המלאכותית ששוטפת את העולם בחודשים האחרונים, שוחח היום (שני) ד"ר רועי צזנה, עתידן וחוקר במרכז בלוטניק באוניברסיטת ת"א, בתוכניתו של ליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5FM, והתייחס לנושא.

מפתח הצ'אטבוט מזהיר: "הבינה המלאכותית תביא להכחדת האנושות"
בינה מלאכותית: "פיתחנו לראשונה טכנולוגיה שאנחנו לא מבינים איך היא עובדת"

"פעם הגישה הפשטנית הייתה לומר שהבינה המלאכותית תחליף מקצועות מסויימים", אמר ד"ר צזנה, "לאחר מכן התקדמנו והגישה שמקובלת היום היא שמפרקים כל מקצוע להרבה תת-מטלות ומיומנויות שצריך כדי להתמודד עם המטלות האלה ואז לבדוק האם הבינה המלאכותית או מכונות, איזה מטלות הן יכולות להחליף".

"מה שאנחנו מגלים, ואלו החדשות הטובות, כמעט אף מקצוע, אי אפשר להחליף אותו לגמרי על ידי בינה מלאכותית", הוסיף, "כולל עורכי דין, כולל רואי חשבון וכן הלאה. החדשות הפחות טובות הן שבינה מלאכותית יכולה להחליף בעשור או שניים הקרובים חצי מהמטלות שכרוכות בעבודות של היום. זה נע ממטלות שהן לכאורה שוליות אבל הן לוקחות זמן: לכתוב מיילים ולפענח מה הצד השני רוצה, להכין קפה, לסדר דברים באקסל, דברים שאתה עושה עם הידיים בלי יותר מדי מחשבה אבל זה מכלה שעה-שלוש ביום".

"יש כאן משהו מדהים כי מצד אחד כולנו נורא דואגים ש-50% מכל מה שאנחנו עושים יוחלף על ידי מכונות ומצד שני בעצם המשמעות היא שאנחנו מפנים הרבה זמן לדברים פרודוקטיביים אחרים אבל גם שהמכונות יוכלו להמשיך ולעשות את העבודה הזאת עוד ועוד ולייצר עבורנו עוד מדע, עוד ידע, עוד הנדסה, עוד מכונות חדשות, אומנות וכן הלאה", ציין.

לגבי הטענה כי הקהל הישראלי שמרן יותר ומעדיף בעלי מקצוע אנושיים טען ד"ר צזנה: "אפשר לקבל ייעוץ מרופא אנושי שנותנים לו 5 דקות לעבוד עם כל בן אדם, או שאתה יכול להיפגש עם רופא וירטואלי, בינה מלאכותית שגם שומעת אותך ומבינה את הניואנסים והיא לא ממהרת ויכולה לבלות איתך את כל היום, שומעת אותך וגם נראית כמו האדם שאתה מעריך ואוהב והיא נותנת לך ייעוץ מושלם. אפילו הישראלי הכי סקפטי שאוהב חיבור אנושי - לאיזה מהרופאים האלה היית מעדיך ללכת? ואותו דבר עם עורך הדין ועם רואה חשבון".

לסיום התייחס לחשש ממהפיכה עולמית שתקרה בעקבות מלחמה או מהפיכה כלכלית: "תהיה מהפיכה כלכלית בזכות הבינה המלאכותית יהיו אנשים שיצאו משוק העבודה ורובם גם יחזרו אליו זמן מה לאחר מכן כשיפתחו משרות חדשות ויווצרו מקצועות חדשים. תמורות כאלה בגלל הטכנולוגיה נראו לאורך כל ההיסטוריה. לכל אורך המהפיכה התעשייתית היו זעזועים, אנשים פוטרו מעבודתם כי הם הוחלפו על ידי מכונות ואז הכלכלה השתפרה עוד יותר ואז נפתחו מקומות עבודה חדשים וכולם מצאו עבודות חדשות. אין סיבה שנחשוב שהמצב יהיה שונה הפעם".