החל מאתמול (שני) נאסר ברוסיה על עובדי ממשלה להשתמש במכשירי אפל לשימוש רשמי של המדינה, זאת על פי דיווח של ה-"פייננשל טיימס". האיסור יחול על כל מוצריה של החברה. 

ציידי הסטארט-אפים: מזהים פוטנציאל בישראל

משרד הסחר של המדינה יאסור את השימוש באייפון לכל "מטרות העבודה". בסוכנויות אחרות, כולל משרד הטלקומוניקציה ותקשורת ההמונים של רוסיה, מתכננים להתחיל באכיפה בקרוב. עם זאת, במקרים מסוימים, פקידים יכולים להמשיך להשתמש במכשירים אלה לשימוש אישי, בתנאי שלא יזינו בהם תכתובות עבודה. 

בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר בשנה שעברה, חברת "אפל" ניתקה את הגישה ל-Apple Pay. מאוחר יותר היא הכריזה על עצירת כל מכירת המוצרים ברוסיה. באותה עת, אפל הבהירה שההחלטה הייתה בתגובה לפלישה, וציינה שהיא עמדה "עם כל האנשים" שנפגעו מהפלישה.

האיסור מגיע לאחר ששירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) טען בתחילת יוני כי הוא חשף "מבצע ריגול של סוכנויות ביון אמריקאיות" שכללה מכשירי אפל, זאת מבלי לספק ראיות לכך. על פי הטענה, אלפי מכשירי אייפון, כולל אלה שנמצאים בשימוש על ידי הנציגויות הדיפלומטיות של המדינה במדינות נאט"ו, היו "נגועים" בתוכנת ניטור. ה-FSB המשיך וטען כי החברה עבדה בשיתוף פעולה הדוק עם מודיעין האותות האמריקאי כדי לספק לסוכנים "מגוון רחב של כלי בקרה". ענקית הטכנולוגיה הכחישה את ההאשמות הללו, והצהירה כי "מעולם לא עבדה עם אף ממשלה כדי לבנות דלת אחורית למוצר של אפל, ולעולם לא תעשה זאת".

באופן רחב יותר, המהלך משקף את הרצון של ממשלת רוסיה להפחית את התלות שלה בטכנולוגיה מתוצרת חוץ. כפי שמציין ה"טיימס", הנשיא ולדימיר פוטין חתם בשנה שעברה על צו שהורה למוסדות המעורבים ב"תשתית מידע קריטית" לעבור לתוכנה מתוצרת מקומית עד 2025.