המיליארדר אילון מאסק עורר סערה כאשר הגביל מספר פעמים את הגישה של אוקראינה לאינטרנט שמספקים לווייני Starlink, השייכים לו, דבר שאילץ את המדינה לעצור תקיפה שתוכננה בים השחור, כך עולה מדיווח שפורסם היום (שלישי) בניו יורק טיימס.

מסלול התרסקות? המכה הקשה שספג מארק צוקרברג
סכום אסטרונומי: זו החברה שתשקיע בישראל מיליארדי דולרים

מפי גורמים המעורים בפרטים, דווח כי מאסק דחה את בקשת הצבא האוקראיני להפעיל את הלוויינים סמוך לחצי האי קרים, אזור הנמצא בשליטת רוסיה.

כאמור, סירובו של מאסק, שאמר בעבר כי אינו מעוניין במצב בו ייעשה שימוש בלווייני סטארלינק לביצוע תקיפות ארוכות טווח, הוביל על פי הדיווח, לכך שהצבא האוקראיני לא הצליח להטיס רחפן עמוס בחומרי נפץ, ולרסק אותו לתוך ספינה רוסית שהייתה בחצי האי קרים.

העיתון דיווח גם כי הכוח הרב שנמצא בידי מאסק, מעצם העובדה שהוא הגורם היחיד שמספק אינטרנט לאוקראינה כעת, מעורר חששות רבים בקרב גורמים רשמיים במדינה. בין היתר, הרמטכ"ל האוקראיני, הגנרל ולרי זלוז'ני, הציף את הנושא בפני מקבילו האמריקאי, הגנרל מארק מיילי.

מיכאילו פודוליאק, יועץ בכיר לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, התייחס לסוגייה בשיחה עם הטלגרף הבריטי והסביר: "הבעיה היא, שבשלבים קריטיים אלו של המלחמה, אנחנו זקוקים באופן נואש לעצמאות מוחלטת - הן בתחום המבצעי והן בתחום הטכני". לדבריו, התלות בגורמים חיצוניים מהווה סכנה משמעותית עבור הצבא".