האם X (לשעבר טוויטר) תפסיק לפעול באירופה? האיחוד האירופי פרסם דרישה מהמיליארדר אילון מאסק, בעלי הרשת החברתית, לציית לחוקים חדשים בנושא פייק ניוז ותעמולה רוסית, לאחר שהפלטפורמה שנמצאת בבעלותו נמצאה כזו הכוללת את המספר הרב ביותר של פרסומים הכוללים דיס-אינפורמציה, מבין כלל הרשתות החברתיות הגדולות. פרטים אלו עולים מדוח של הארגון, שעוסק בהיקף הפרסומים הללו ברשתות החברתיות שפועלות באיחוד האירופי. למקום השני הגיעה הרשת החברתית פייסבוק.

לאחר הפגישה עם נתניהו: אילון מאסק ישים סוף לאנטישמיות בטוויטר?

כאמור, זהו הדוח הראשון אי פעם לעסוק בפרסומים שנחשבים לכאלו שאינם חוקיים ברחבי האיחוד האירופי, זאת לאחר שחוק השירותים הדיגיטליים (DNS) נכנס לתוקפו בחודש האחרון, ומהנתונים עולה כי במקום השני מבין הרשתות החברתיות נמצאת פייסבוק. עם זאת, היא חתמה, לצד טכנולוגיה נוספות - בהן גוגל, טיקטוק ומיקרוסופט, חתמו על הקוד האתי שהאיחוד האירופי הנהיג, כדי להבטיח שיוכלו להתכונן בזמן לפעילות בגבולות החוקים החדשים.

לעומתן, טוויטר אינה חתומה על המסמך, אך היא מחוייבת על פי החוק החדש לעמוד בכללי החודש החדש, או שהשימוש בה ייאסר במדינות האיחוד האירופי. האחראית על יישום החוק מטעם הנציבות האירופית הסבירה בשיחה עם עיתונאים כי "מאסק יודע שהעובדה שאינו חתום על הקוד האתי אינה אומרת שהוא פטור מלציית לחוק החדש. אני מדגישה בפני טוויטר/X - אתם מחויבים לציית לחוק, ואנחנו נעקוב אחר המעשים שלכם".

היא הוסיפה ותקפה את רוסיה: "הם השתתפו במלחמת הרעיונות כדי לזהם את מרחב המידע שלנו בחצאי אמת ובשקרים, כדי ליצור תמונה כוזבת הכוללת טענה לפיה דמוקרטיה אינה טובה מאוטוקרטיה". לדבריה, התעמולה של הקרמלין היא "נשק בשווי מיליוני אירו, הכולל מניפולציות המוניות המכוונות הן כלפי הרוסים והן כלפי האירופים ושאר העולם. אנחנו חייבים לטפל בזה, הפלטפורמות הגדולות חייבות לטפל בסיכון הזה".

אילון מאסק מודה: "הבעלות על טוויטר הייתה די כואבת" (רויטרס)

אורכו של המסמך המדובר הוא 200 עמודים, אשר כוללים פירוט על הפעולות שביצעו הפלטפורמות הגדולות במהלך חצי השנה הראשונה של שנת 2023, זאת במטרה להתכונן למגבלות ודרישות החוק החדש. במקביל, הוא חושף את המעשים ודרכי ההתמודדות של הרשתות להתמודד עם תעמולה רוסית ופרסומים הכוללים דברי שנאה או דיס-אינפורמציה. מהנתונים עולה כי במהלך התקופה המדוברת, מיקרוסופט (בעלת הרשת החברתית לינקאדין) הסירה 6.7 מיליון חשבונות מזויפים, ולמעלה מ-24 אלף פרסומים הכוללים בחלקם תוכן מזויף.

גוגל, בעלת יוטיוב, הודיעה לאיחוד האירופי כי הסירה למעלה מ-400 ערוצים "המעורבים במבצעי השפעה שונים הקשורים לסוכנות חקר האינטרנט הרוסית". בנוסף, טיקטוק הסירה קרוב לשישה מיליון חשבונות מזויפים ו-410 מודעות שלא ניתן היה לאמת אותן. עוד עולה מהמסמך, כי גוגל הסירה מודעות הקשורות לקרוב ל-300 אתרים המקשורים ל"תעמולה במימון המדינה", ודחתה למעלה מ-140 אלף מודעות פוליטיות, זאת בשל "כישלון בתהליכי אימות זהות".

במטא עידכנו כי הרחיבו את בודקי העובדות ל-26 שותפים, המכסים 22 שפות באיחוד האירופי, כולל צ'כית וסלובקית, וכי 37 אחוזים מהמשתמשים ביטל והסירו שיתוף של מידע מסוים לאחר שהוא סומן כ"פייק ניוז". לדברי האיחוד, מדובר בהוכחה לצורך בסימון מובהק של פרסומים מסוג זה. הם המשיכו והביעו דאגה מהמשך התעמולה הרוסית ברשתות החברתיות, זאת לקראת הבחירות שצפויות להיערך בסלובקיה בהמשך החודש - ובפרלמנט האירופי בשנה הבאה.