בעקבות המלחמה ואירועי ה-7 באוקטובר גל אדיר של אירועי אנטישמיות שוטף את כל העולם, ויהודים רבים מדווחים על חשש להזדהות כיהודים ועל חוויה של אירוע אנטישמי כנגד הקהילה בה הם חברים. 

ברשות הפלסטינית מכחישים את הטבח: "מסוקים ישראלים הפציצו ברעים"
על סף מלחמה: חיזבאללה עלה מדרגה נוספת בגבול הצפון

אל מול התופעה המסוכנת הזו, עושות מדינות רבות מאמצים גדולים כדי לבלום את עליית התופעה, ואחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות שיח והסברה פנימית. אלא, שלעתים ניכר כי לגורמים הרשמיים במדינות השונות חסר מידע רלוונטי, דבר שפוגע במאמצי ההסברה ופוגע במלחמה באנטישמיות. 

לטיפול בבעיה הזו, נרתמו מהנדסים ומומחי AI על מנת לפתח כלי מיוחד לניטור אירועי אנטישמיות ברחבי העולם וניתוח הנתונים העולים מהחומר שנאסף והנגשתו לגורמים הזקוקים לו, בצורה קלה וברורה לשימוש. 

איך זה יעבוד? הכלי ינטר את האירועים ועל בסיס האירועים שיוזנו לתוכו, יקבע את ההיקף ואת מידת ההשפעה של כל אחד מהם, ומה העלייה במספר ואחוזי האירועים ביחס לאירועי עבר. הנתונים שיוצאו מתוך המערכת יהיו אמינים ומדויקים כך שלנציגים השונים של ישראל בתפוצות יהיו נתונים מאומתים בזמן אמת על מצב האנטישמיות במדינתם, שיאפשרו להם להילחם בחזית ההסברה הקריטית כל כך. 

כרזה אנטישמית על דלת חנות במלבורן (צילום: רענן ברנובסקי)
כרזה אנטישמית על דלת חנות במלבורן (צילום: רענן ברנובסקי)

המערכת מפותחת במסגרת האקתון הסברה מיוחד – "ההסברתון" של מכללת אפקה בתל אביב, בו משתתפים מאות אנשי תוכן, הסברה, מעצבים ומתכנתים, כדי לפתור בעיות הסברה ולפתח כלים ייחודיים וחדשניים לשיפור מצב ההסברה הישראלי.

אבינועם אולצ'יק, ממובילי ההסברתון, מסביר: "ברור לכולנו שחזית ההסברה היא חזית קריטית לישראל. ככל שעוברים הימים אנחנו רואים איך בעולם האנטישמיות גוברת, ויש כמעט חוסר אונים של גורמים רשמיים. הכלי שאנחנו מפתחים במסגרת ההסברתון של מכללת אפקה, יסייע מאוד לניטור האירועים וליצירת מענה הסברתי שיתרום למלחמה באנטישמיות".