טכנולוגיה ניידת חדשנית שפותחה באוניברסיטה לטכנולוגיה בסידני באוסטרליה, עשויה להפוך מחשבות לטקסט ולאפשר תקשורת לאנשים שנותרו חסרי קול בעקבות מחלה או פציעה.

הטכנולוגיה, המבוססת על בינה מלאכותית, קוראת גלי מוח באמצעות כובע חישה ללא צורך בניתוחים או שתלים במוח. החוקרים השתמשו במכשיר לראשונה כדי לאפשר למשתתפים לקרוא קטעי טקסט בשקט בעוד שהכובע מקליט את הפעילות החשמלית במוחם באמצעות אלקטרואנצפלוגרם (EEG).

בינה מלאכותית  (צילום: אינג אימג')
בינה מלאכותית (צילום: אינג אימג')

לאחר מכן, החוקרים השתמשו במודל בינה מלאכותית בשם DeWave כדי לחלק את גלי ה-EEG של כל אדם ליחידות נפרדות המבטאות מאפיינים ודפוסים ספציפיים מהמוח האנושי. באמצעות לימוד מכמויות גדולות של נתוני EEG, הצליח DeWave לבסוף לתרגם אותות EEG למילים ומשפטים.

מכשיר זה, שנוצר על ידי מדענים מהמרכז לבינה מלאכותית ממוקדת-אדם GrapheneX-UTS באוניברסיטה לטכנולוגיה בסידני, מהווה פריצת דרך משמעותית בתחום טכנולוגיות המוח-מחשב. הוא מהווה אלטרנטיבה פחות פולשנית לטכנולוגיות קודמות, כגון Neuralink של אילון מאסק או מכשיר MRI בבתי חולים.

בינה מלאכותית (צילום: אינגאימג')
בינה מלאכותית (צילום: אינגאימג')

פרופסור צ'ין-טנג לין, מנהל המחקר, אמר: "מחקר זה מייצג צעד חשוב לקראת פיתוח טכנולוגיות מוח-מחשב בטוחות וקלות לשימוש יותר. הוא עשוי לשנות את חייהם של אנשים רבים שאינם יכולים לתקשר באופן מסורתי". נכון לעכשיו, דיוק התרגום של המערכת עומד על כ-40%. החוקרים מקווים לשפר את הדיוק עם הזמן, אך גם עם דיוק זה, הטכנולוגיה עשויה לספק חלופה משמעותית לאנשים שאינם יכולים לתקשר באופן מסורתי.

ד"ר ייגון דואן, המחברת הראשית של המחקר, אמרה: "המודל שלנו מניב תוצאות משמעותיות, גם אם הוא לא מושלם. הוא יכול לעזור לאנשים רבים להביע את עצמם ולהתחבר עם העולם סביבם". הטכנולוגיה החדשה צפויה להיכנס לשימוש קליני בשנים הקרובות, היא עשויה לשנות את חייהם של אנשים רבים ברחבי העולם ולאפשר להם לחזור לתקשר ולקיים אינטראקציה עם הסביבה שלהם.