ענקית הטכנולוגיה האמריקנית אפל חוייבה לשלם קנס של 1.84 מיליארד אירו על ניצול לרעה של מעמדה הדומיננטי בשוק להפצת אפליקציות הזרמת מוסיקה למשתמשי אייפון ואייפד, כך מסרה היום (ב') הנציבות האירופית. מדובר בקנס הראשון שהטילה אירופה על אפל, והוא בין הקנסות הגבוהים ביותר שהוטלו אי פעם על חברת טכנולוגיה על ידי האיחוד.

תחילת הפרשה בשנת 2019 כשבכיר באיחוד האירופי החל לחקור את ההאשמות כנגד אפל על כך שהיא גובה עמלה של 30% על רכישת מנוי לאפליקציות מוסיקה כמו ספוטיפיי דרך חנות האפליקציות שלה, תוך שהיא מסתירה מהלקוחות את האפשרות לרכוש מנוי מוזל דרך אתרי החברות החיצוניים לחנות האפליקציות. בכך למעשה "אילצה" אפל לכאורה את המשתמשים לוותר על המנוי היקר יותר לכאורה ולרכוש מנוי לשירות המוסיקה שלה "אפל מיוזיק".

אפל מצידה טוענת מצידה כי  ספוטיפיי הגדילה את רווחיה והפכה לעסק המוזיקה הדיגיטלי הגדול בעולם ובחרה לעשות זאת באמצעות מכירת המנויים דרך האתר: "למרות הצלחת ספוטיפיי ותפקידה של חנות האפל סטור לאפשר זאת, הרי שספוטיפיי אינה משלמת לאפל מאומה, משום שכמו מפתחים אחרים בחנות האפליקציות, במקום למכור מנויים באפליקציה החברה בחרה למכור אותם באתר האינטרנט שלהם ואפל אינה גובה עמלה על רכישות אלה".

ספוטיפיי העולמית (צילום: REUTERS/Lucas Jackson)
ספוטיפיי העולמית (צילום: REUTERS/Lucas Jackson)

"במשך עשור אפל ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק ההפצה של אפליקציית הזרמת מוזיקה דרך חנות האפליקציות" אמרה בהצהרה סגנית נשיא הנציבות, מרגרת'ה וסטגר. "אפל עשתה זאת על ידי הגבלת מפתחים מלעדכן צרכנים על שירותי מוזיקה חלופיים וזולים יותר הזמינים מחוץ לאקוסיסטם של אפל. הדבר אינו חוקי תחת כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, ועל כך נקנסה. ייתכן שחלק מהצרכנים שילמו יותר – כי הם לא ידעו. ייתכן שאחרים לא הצליחו למצוא חלופות. אנו רואים בכך תנאי מסחר לא הוגנים".

אפל תיאלץ כעת להסיר את ההגבלות ולהימנע מהגבלות דומות בעתיד, לפחות באירופה. בנוסף ענקית הטכנולוגיה גם תחוייב לאפשר למפתחים לתקשר עם המשתמשים שלהם. 

בתגובה לקנס שהוטל היום, אמרה אפל בהצהרה כי בכוונתה לערער על ההחלטה: ""עזרנו לשווקים לשגשג, לקדם תחרות וחדשנות בכל פינה וחנות האפליקציות היא חלק חשוב מהסיפור הזה. למרות שאנו מכבדים את הנציבות האירופית, העובדות פשוט אינן תומכות בהחלטה הזו וכתוצאה מכך אפל תערער".