כולם מדברים בימים אלה על בינה מלאכותית, אך רק מעטים יודעים להסביר האם ניתן להסתמך עליה כבר כעת, וכיצד היא צפויה להשפיע על חיינו בשנים הקרובות. על מנת לענות על השאלות הללו אירח העורך הראשי של מעריב, גולן בר יוסף, את עמרי מרכוס, אסטרטג תוכן שעוסק בחיבור בין קריאייטיב ותוכן לבין טכנולוגיה. בפודקאסט חדש מבית מעריב שוחחו השניים על התקוות הגדולות שמביאה עמה הטכנולוגיה החדשה והסכנות האפשריות שהיא שטומנת בחובה.

מתחת לרדאר: המכות הקשות שחטפו ארגוני הפשע בזמן המלחמה | צפו

בפתח דבריו סיפר מרכוס כיצד הוא נעזר בבינה מלאכותית ביום-יום. "הבוקר, למשל, חבר היה בבדיקה רפואית ושלח את תוצאות ה-CT שלו. צילמתי את התוצאות עם הסלולרי והבינה המלאכותית שלחה ניתוח של התוצאות. אני לא מתחייב על התוצאות. אחר כך הייתה לי בעיה מול אמזון והתוכנה כתבה לי מכתב באנגלית שעזר לי בזה. לאחר מכן, הייתי צריך לכתוב בדיחות לסטנדאפ ונעזרתי בה".

זה לא מסוכן להסתמך על בינה מלאכותית?
"יש קשיי לידה, ואם נסתמך על זה יותר מדי... למשל, כשהגעתי לפה עם ה-WAZE פתאום חשבתי על כמה שאני תלוי בו. אני יודע את הדרך לפה, אבל המח שלי כבר מנוון לגמרי, הבינה תגרום לתהליך מאוד דומה אם לא ניזהר. זה כמו מנה ראשונה - פחות מדי זה חסר לך, יותר מדי מזה ידפוק לך את שאר הארוחה. 2023 הייתה שנה שבה המון גלגלי שיניים שלא הכרנו עפו באוויר. היה הוריקן של פלטפורמות חדשות. היום, ב-2024, הגלגלים האלה צונחים למכונה ומתחילים להיות כלי עבודה. הם לא משנים אותנו, אלא משדרגים אותנו". 

גולן בר יוסף מארח את עמרי מרכוס באולפן מעריב (צילום: מעריב)
גולן בר יוסף מארח את עמרי מרכוס באולפן מעריב (צילום: מעריב)

ואולם, לצד היתרונות הברורים של הבינה המלאכותית, יש לא מעט סוגיות שמטרידות רבים מבין אלו הנעזרים בעבודתם במודלים של בינה מלאכותית. אחת כזו היא סוגיית זכויות היוצרים. "אני יכול לתת נבואה שאני משוכנע בה. בתי המשפט הולכים להתפוצץ מתיקים ובעיות פילוסופיות או משפטיות שהדבר הזה מעלה. למי זה שייך? לפלטפורמה או ליוצר? מה נחשב אמיתי? שרה סילברמן למשל תבעה את OPEN AI שאימן את המודל שלה על הספר. הטכנולוגיה למעשה סרקה את הספר וידעה על סמך הספר איך לכתוב קטע דומה. כשהסברתי לסבתא שלי את הבדל בין גוגל לצ'אט GPT אמרתי לה שגוגל זה כמו ספריית אריאלה פי מאה מיליארד, וצ'אט GPT זה כמו ספרן שקרא את כל הספרים וניתן לדבר איתו על הספרים האלה. הבעיה היא שהספרן הזה מחרטט בביטחון, הוא לא תמיד יודע". 

להערכת מרכוס, מי שקרוב לוודאי יושפע לרעה ממניפולציות שניתן לעשות על האלגוריתמיקה של הטכנולוגיה החדשה הוא דור ה-Z. "דור ה-Z נדפק כי הוא דור החלוץ של הטכנולוגיה הזו. בדור האלפא שיגיע אחריהם כבר יהיו עוגנים של האמת. אנחנו כרגע בעידן של פוסט-אמת וזה מעלה הרבה מאוד בעיות". 

יבוא יום והבינה לא תצטרך אותנו כדי לאמן את עצמה?
"זה יהיה חבל מאוד, כי זה יהיה סוף היצירה האנושית. היא יודעת היום לעשות מאוד יפה סלט מדברים קיימים ולתת אבחנות חדשות. הייתי בשני כנסים בזמן האחרון, אחד מהם על עתיד הבינה המלאכותית והציגו בו את הדברים המוטרפים ביותר שצפויים בעתיד. אבל הכנס נדחה במשך 45 דקות כי לא הצליחו לחבר את המקרן. כלומר, צריך את היד האנושית. הייתי גם בכנס של אנשי IT בארגונים גדולים, ועלו שם והציגו פיצ'רים חדשים ומרשימים בתחום, ולאט לאט ראית את הקהל מתחיל לקלוט שלא תהיה לו עבודה בקרוב. האסימונים נופלים. יש לנו סיבה להיות לחוצים". 

"יש ספר בשם לינץ' פין, שזה בורג מיוחד", מוסיף מרכוס. "כולנו צריכים לחשוב איך אנחנו הופכים ללינץ' פין בשוק התעסוקה העתידי. איך אנחנו הופכים לבלתי חליפיים".