שיגעון הבינה המלאכותית ממשיך בתאוצה מטורפת כמעט לכל תחום בחיינו ונדמה שבעתיד הקרוב מי שלא ישתלט על התחום יישאר מאחור. טכנולוגיית ה-AI מתפשטת לעבר האקדמיה, עולמות הרפואה, ההייטק, התרבות ואפילו הצבא. אחד ממנועי הבינה המלאכותית המבטיחים הוא Gemini  של גוגל.

ניסינו את מחולל המוסיקה בבינה מלאכותית "סונו" – לא תאמינו מה יצא
המלחמה על האבק: דייסון חושפת את הרובוט השואב החדש

השבוע התבשרנו כי מנגנון הבינה המלאכותית של ענקית הטכנולוגיה עשוי להגיע גם אל אפל: החברה נמצאים במגעים עם גוגל בנסיון להטמיע את ג'מיני במכשירי האייפון. ג'מיני ובשמו הקודם "בארד" הוא צ'טבוט בינה מלאכותית שהושק במרץ הקודם באופן נסיוני במספר מדינות ולאחרונה נפתח ל-240 ארצות ב-46 שפות.

אז מה עושה ג'מיני? מודל הבינה המלאכותית מסוגל להשיב ולפתור בעיות כמעט בכל תחום, ממתמטיקה פיזיקה היסטוריה משפטים רפואה ואתיקה ועד בישול וייעוץ פסיכולוגי. כדי למנוע שימוש ברעה, הבינה המלאכותית של גוגל מונעת חיפוש תשובות בסוגיות במחלוקת כמו בחירות, אלימות, סקס או הפרת פרטיות של אנשים ספציפיים.

לג'מיני כמה גרסאות: השירות הבסיסי מאפשר לקבל תשובות מקוצרות ומוגבלות, שירות הפרימיום של החברה - Gemini Advanced מאפשר להשתמש בשירות המתקדם ביותר של הבינה המלאכותית, ועלותו כ-20 דולרים לחודש. השירות המתקדם מגיע עם יכולות מתקדמות ומדוייקות יותר ויכול לתפקד בשיחות ארוכות ולבצע הוראות מורכבות תוך הבנת ההקשרים של פקודות קודמות.

ניסינו להשתעשע בג'מיני והאמת – התוצאה גם בגרסת הבסיס הייתה די מדהימה. חלק מהתשובות אמנם מתובלות בקלישאות ידועות, אבל אל תוך השיחה ג'מיני נותן יותר ויותר תחושה "אנושית", שבה המערכת מקשרת בין הנתונים ומגיעה לתובנות מעל יכולת מכונה.

  Gemini , הבינה המלאכותית של גוגל (צילום: ד''ר איתי גל)
Gemini , הבינה המלאכותית של גוגל (צילום: ד''ר איתי גל)

כך למשל הוקלדה השאלה: "יש לי בחינת סמסטר מחר ואני מרגיש שלא למדתי מספיק. מה לעשות כדי לקבל ציון גבוה?". בתוך שלוש שניות סיפק ג'מיני תשובה מפורטת ממוספרת עם כותרות ראשיות מודגשות ולאחריהן ההסבר. 

ג'מיני התחיל בנימת הרגעה: "אני מבין את הדאגה שלך" פתח את התשובה, ומיד הוסיף שלל טיפים מעשיים: התמקד בחומר החשוב ביותר
נסה לזהות את הנושאים החשובים ביותר שיופיעו בבחינה. עד זאת על ידי עיון בסיליבוס, בחומרי הלימודים ובמבחנים קודמים (אם יש).
התמקד בלמידת הנושאים החשובים הללו לעומק, גם אם זה אומר לוותר על לימוד נושאים פחות חשובים". השתמש בטכניקות למידה יעילות
נסה טכניקות למידה שונות, כמו כרטיסיות, סיכומים, תרשימים, הקלטות שמע ועוד. מצא את הטכניקות שעובדות הכי טוב עבורך והשתמש בהן כדי ללמוד את החומר. תרגל פתרון שאלות ותרגילים. זה יעזור לך להבין טוב יותר את החומר ולשפר את הביטחון שלך לקראת הבחינה.

ג'מיני המשיך בסך של 10 טיפים יעילים. המשכנו להקשות עליו והוספנו: "בהמשך לתשובה הזו, חלק מהחומר מבוסס על מאמרים שלא אספיק לקרוא את כולם. מה לעשות?". ג'מיני מיד הוסיף נדבך נוסף לשיחה עם שלל עצות מעשיות – ונכונות.

ניסינו להקשות על ג'מיני בעוד עשרות נושאי שיחה. הממכרים ביותר היו תחומים פסיכולוגיים: ג'מיני ידע לייעץ בכל תחום, הפליא בתשובות פסואודו אנושיות, תוך מתן סייגים ועמדה "נייטרלית". התחושה הייתה שאיש מקצוע לכאורה יושב ממול, ולא מודל ממוחשב. 

נכון, הטכנולוגיה עדיין רק בראשיתה, אולם ככל שצוללים אל הבינה המלאכותית נפרשת הדיכוטומיה של עתיד מופלא אל מול החשש מפני רמיסת עוד ועוד מקצועות שיהפכו מיותרים. עד אז, נצלו את הבינה המלאכותית: היכנסו לג'מיני, נסו להתקיל אותו בכל סוגייה וייעוץ. התוצאה תדהים אתכם, אף שמדובר רק במחשב. ו...כן, זהירות: זה ממכר.