דיון מיוחד התקיים בוועדה לענייני בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות בנושא מקומה של ישראל במירוץ הגלובלי ל-AI ובו נחשפה תמונה עגומה: העולם נמצא במרוץ חימוש טכנולוגי שזכה לשם "מלחמת השבבים" וישראל – מפגרת מאחור בפער ניכר. למעשה, אנו המדינה המתקדמת האחרונה שלא גיבשה לעצמה תוכנית טכנולוגיה לאומית ובפרט בתחום ייצור השבבים. בעוד ישראל נחשבת למעצמה בתחום התוכנה והשירות, עוד טרם רכשנו מחשב על ומספר החוקרים בתחום זעום. 

עו"ד אילן צדק, מומחה לבינה מלאכותית ממשרדו של ברטנטל, ויינברגר ושות' אמר כי "הדיון המיוחד שנערך היום בוועדה חשף תמונת מצב מדאיגה לגבי מיצובה של ישראל במרוץ הגלובלי לבינה מלאכותית. הדברים שנאמרו על ידי המומחים, ממחישים את הצורך הדחוף בהשקעה משמעותית ובתוכנית אסטרטגית ארוכת טווח כדי להבטיח את מעמדה ועצמאותה הטכנולוגית של ישראל בתחום הקריטי הזה".

"זו תעודת עניות של מדינת ישראל שאינה ברשימת 500 מחשבי על" אמר יזם ההיטק ומייסד מלנוקס, איל וולדמן. לדבריו, " למדינת ישראל אמור להיות מחשב על שישמש תשתית להרבה דברים. המחשב העל יחזיק את עצמו מבחינה מסחרית - פעם בשלוש שנים זה עובר לאקדמיה וקונים מחשב חדש". וולדמן הסביר כי לאחר שיבנה כאן מחשב על, הדבר ימשוך חוקרים בתחום האקדמיה וסטארטפים שיאפשר למצב את ישראל כמובילה בתחום. 

יו"ר הוועדה, ח"כ אורית פרקש אמרה כי "כסף רב ויקר הולך על סובסידיות לכספים קואליציוניים, ולמקומות מגזריים, בעוד מדינות העולם רצות קדימה ומשקיעות הון תועפות במטרה להפוך את מדינותיהן למובילות בתחום ובשימור העצמאות הטכנולוגית שלהן. המרוץ בעיצומו, ואנחנו מפסידים".

ד"ר אריאל סובלמן, מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין INSS מסר: "בלתי אפשרי לפתח בינה מלאכותית מבלי שיש "ברזלים" - תשתית מחשוב. ישראל היא המדינה המתקדמת האחרונה שעוד לא יזמה תכנית טכנולוגיה לאומית בכלל וספציפית לתחום השבבים".