בית המשפט העליון בברזיל פתח בחקירה נגד המיליארדר אילון מאסק על שיבוש הליכים אחרי שהבעלים של הרשת החברתית X הכריז כי לא ימלא אחרי הדרישה לחסום חשבונות שהפיצו פייק ניוז. השופט העליון אלחנדרה די מוראייש, שמשמש גם נשיא בית הדין העליון לענייני הבחירות, הורה על פתיחת החקירה נגד מאסק, כשהוא מאשים כי היזם המיליארדר פתח בקמפיין של דיס-אינפורמציה נגד בית המשפט העליון,

השופט קבע כי "הרשת החברתית X חייבת להימנע מאי ציות לצווים משפטיים, כולל עם הפעלה מחודשת של חשבון שבית המשפט העליון הורה לחסום". הוא הזהיר כי יוטל קנס יומי של מאה אלף ריאל (כ-20 אלף דולר) על כל חשבון שיופעל מחדש. ביום שבת בלילה, הודיע הצוות לענייני ממשל בינלאומי של רשת X הודיע כי "החלטות של בית המשפט אילצו את החברה לחסום מספר חשבונות פופולריים" וכי "אנחנו לא יודעים מה הסיבות לחסימה, אנחנו לא יודעים אילו פוסטים הפרו לכאורה את החוק, אנחנו מנועים מלומר אילו חשבונות הושפעו". "אנחנו מאמינים שצווים כאלה אינם תואים את החוקה ואנחנו נעתור נגדם באופן חוקי היכן שאפשר", נמסר.

פלקון 9, אילון מאסק, טוויטר (צילום: NASA,REUTERS/Noah Berger/File Photo)
פלקון 9, אילון מאסק, טוויטר (צילום: NASA,REUTERS/Noah Berger/File Photo)

אולם זמן קצר לאחר מכן, מאסק פרסם פוסט משלו שבו הצהיר כי "אנחנו מסירים את כל המגבלות". "השופט הזה יישם קנסות כבדים, איים לעצור את העובדים שלנו ולחסום את הגישה ל-X בברזיל", צייץ. "כתוצאה מכך, אנחנו כנראה נאבד את כל הרווחים בברזיל ונצטרך לסגור את המשרד שלנו שם. אבל עקרונות חשובים יותר מרווח".

המיליארדר לא הסתפק בכך וגם דרש את התפטרות השופט הבכיר. "בקרוב, X תפרסם את כל מה שמוראייש דרש וכיצד הבקשות האלה מפרות את החוק הברזילאי", כתב. "השופט הזה בגד באופן חצוף שוב ושוב בחוקה ובתושבי ברזיל. הוא צריך להתפטר או שידיחו אותו. בושה עליך, בושה".

ההערכות הן כי צווי החסימה של מוראייש קשורים לחקירה שהוא מנהל נגד "מיליציות דיגיטליות" שהואשמו בהפצת פייק ניוז והודעות שנאה במהלך שלטונו של הנשיא הקודם, ז'איר בולסונרו, ולחקירה שהוא מוביל גם נגד ההתפרעויות של תומכי בולסונרו נגד מוסדות השלטון ב-8 בינואר אשתקד בעקבות הפסדו של הנשיא הימני בבחירות ללולה דה סילבה.