מהפכת הבינה המלאכותית נכנסה לחיינו לקראת סוף 2022, ומאז היא נמצאת בכל מקום ויוצרת עולם חדש מופלא שעדיין בחיתוליו. בעוד כמה שנים, ממש כמו בתחילת עידן האינטרנט, מי שלא ישתלב בעולמות ה־AI יישאר מאחור.

מיטב החידושים של תעשיית מדעי החיים הישראלית‎: כנס Biomed Israel ייערך בת"א
בעקבות אישור הסנאט לחסימת טיקטוק בארה"ב: מה יעלה בגורל האפליקציה?

ענקיות הטכנולוגיה, חברות הייטק, צבאות ברחבי העולם, וגם תעשיות, ארגונים וחברות שאינם קשורים לתחום המחשוב והדיגיטל כבר משלבים בתהליכי העבודה ופיתוח המוצרים שלהם טכנולוגיות בינה מלאכותית. והבינה הזו מאפשרת ליצור, ליזום, לקבל החלטות מושכלות, לארגן ולבצע דברים הרבה יותר מהר - ולפעמים גם הרבה יותר טוב.

ליקטנו עבורכם את מיטב האתרים והאפליקציות שיספקו לכם הצצה חינמית לעידן החדש. הם מאפשרים להתנסות בגרסה ראשונית ובסיסית, לפני שתחליטו אם ברצונכם להשתמש בהם כמנויים ולקבל את המוצר המלא והעשיר יותר.

ג'מיני וג'פטה בצמרת

ענקית החיפוש גוגל היא מחלוצות פיתוח הבינה המלאכותית. היא החלה באופן ניסיוני עם צ'טבוט בשם בארד, שהפך בשנה שעברה לג'מיני (Gemini). מדובר ב"מנוע חיפוש" משוכלל שמשיב על שאלות ופותר בעיות כמעט בכל תחום: מפיזיקה, מתמטיקה, רפואה, היסטוריה ומשפטים ועד בישול, אופנה, לייף סטייל ואפילו ייעוץ פסיכולוגי. כדי למנוע שימוש לרעה, בג'מיני לא תקבלו תשובות בסוגיות שנויות במחלוקת, כמו בחירות, אלימות, סקס או הפרת פרטיות של משתמשים.

ג'מיני (צילום: יחצ)
ג'מיני (צילום: יחצ)

לג'מיני כמה גרסאות: השירות הבסיסי, החינמי, מאפשר לקבל תשובות מקוצרות ומוגבלות. שירות הפרימיום – Gemini Advanced – מאפשר להשתמש בשירותים המתקדמים ביותר של הבינה המלאכותית ועלותו כ־20 דולר בחודש. השירות בתשלום כולל יכולות מדויקות ועשירות יותר, שיחות ארוכות (שרשור) וביצוע הוראות מורכבות תוך הבנת ההקשרים הנובעים משאלות קודמות.

המתחרה המרכזי של ג'מיני הוא ChatGPT או בכינוי המקוצר שלו: ג'פטה. מדובר בצ'טבוט מבוסס בינה מלאכותית, שפותח על ידי חברת OpenAI. הוא הושק רשמית בנובמבר 2022 ומיד עורר תשומת לב רבה, בעיקר בשל תגובותיו המפורטות והרהוטות בתחומי ידע רבים. כמו בג'מיני, הגרסה הבסיסית כוללת תשובות קצרות יחסית, והגרסה בתשלום מעניקה תגובות עשירות ומלאות.

אז איך מתחילים?

כנסו לאתר Gemini.com או ChatGPT ותבצעו לוג־אין עם שם המשתמש והסיסמה הרגילים שלכם בגוגל או בג'ימייל. אם הג'ימייל פתוח על המחשב או המכשיר הסלולרי, ג'מיני יזהה אתכם מיד.

ChatGPT (צילום: יחצ)
ChatGPT (צילום: יחצ)

בשלב הבא כותבים בשורת הפקודה שעל המסך את הבקשה או ההנחיה. לדוגמה: "כתוב לי מאמר על תולדות הפיצה, שכיחות התוספות המוזמנות, והוסף מתכונים לפיצה מרגריטה דלת שומן", או: "חבר לי ברכה ליום ההולדת של בן הזוג שלי בן ה־30, אנחנו ביחד כבר שנתיים, תזכיר את הטיול שעשינו לניו יורק, את העובדה ששנינו אוהבים לצפות בסיינפלד, ושאני רוצה כבר להפוך לאמא".

תוך שניות תקבלו תשובה. אם היא אינה מספקת, תוכלו להמשיך את הצ'ט בציון נתונים נוספים או תוספות נדרשות, ג'מיני יוסיף אותם לתוצאה הקודמת. ככל שתיתנו יותר מידע ודוגמאות ספציפיות, כך תקבלו תשובה מדויקת ומפורטת יותר.

מה אפשר לעשות?

בעזרת הכלים הללו אפשר לכתוב מאמרים, נאומים וברכות, להכין עבודות גמר, לקבל ייעוץ פסיכולוגי במגוון סוגיות, לאבחן מחלות על סמך נתוני מצב רפואי ותסמינים, לתרגם טקסטים, להכין פוסטים, מודעות פרסום, תיאור מוצרים, להסביר מושגים, לתת מתכונים, לארגן את לוח הזמנים שלכם, למצוא כתובות וטלפונים, להמליץ על מקומות בילוי. בעצם לקבל כל מידע מותאם אישית לסיטואציה שלכם.

התמונה שמעולם לא הייתה

תוכנות הבינה המלאכותית ליצירת תמונות הפכו לכלי עבודה יומיומי של מעצבים, אדריכלים וגרפיקאים, אבל גם משתמשים לא מקצועיים משתעשעים בהן ויוצרים תמונות ריאליסטיות של מצבים שמעולם לא התרחשו. ככל שהפופולריות גואה, כך צצים עוד ועוד אתרים שתופסים טרמפ על הטכנולוגיה. הטובים שבהם כבר אינם מאפשרים התנסות בחינם וגובים דמי מנוי שעלותם רק הולכת ומאמירה.

בין האתרים הפופולריים בהם תוכלו ליצור אינספור תמונות מכל טקסט שתקלידו בשורת הפקודה, תמצאו למשל את DALLE-E-2 מבית OpenAI, שהתחילה את כל השיגעון עם ה־ChatGPT ואת Midjourney (מידג'רני), שמציעה דיוק ופירוט רב של תמונות. כרגיל בתוכנות הבינה המלאכותית, ככל שתקלידו יותר פרטים כך התוצאה תהיה יותר מדויקת ותקלע לטעמכם.

DALLE-E-2 (צילום: יחצ)
DALLE-E-2 (צילום: יחצ)

כשהמחשבה הופכת למוזיקה

אם רציתם פעם להפוך את המחשבות שלכם לצלילים, הבינה המלאכותית כאן בשבילכם. למשל מחולל המוזיקה סונו, שייצור עבורכם כל שיר או נעימה בהתאם לטקסט שתקלידו. סונו, שפירושו בהינדית "האזנה", הפך תוך זמן קצר למבוקש כל כך עד שמיקרוסופט החליטה להטמיע אותו באפליקציית הבינה המלאכותית שלה, "קופיילוט", המובנית בתוך מערכת ההפעלה חלונות.

סונו פותח בידי קבוצת מוזיקאים ומומחי בינה מלאכותית מקיימברידג' וממסצ'וסטס. אחרי הרשמה קצרה, הוא ייצור עבורכם שירים ונעימות באורך של עד כשתי דקות כדי להתרשם. תוכלו לבקש ממנו שתי יצירות ראשוניות באורך של 35 שניות. לאחריהן תתבקשו לשלם דמי מינוי חודשיים עבור יצירות ארוכות יותר.

כשהמחשבה הופכת למוזיקה (צילום: יחצ)
כשהמחשבה הופכת למוזיקה (צילום: יחצ)

כמו בכל אתרי הבינה המלאכותית, גם כאן - ככל שתוסיפו יותר פרטים לבקשה שתקלידו התוצאה תהיה מדויקת יותר. כך למשל תוכלו לבקש: "צור לי שיר פופ קצבי של שלישייה, שבה שתי זמרות נשים וזמר גבר, בסגנון שמשלב בין שנות ה־90 ותזמורת סימפונית. נא להקפיד שמילות השיר יהיו אופטימיות וידברו על עתיד מקצועי מוצלח עבורי ואושר למשפחתי", או "צור לי נעימת פסנתר שקטה מלווה בכינורות, שהופכת תוך חצי דקה לרוק כבד".

סונו קל לשימוש, מהיר, מאפשר ליצור מוזיקה במגוון רחב של סגנונות מקוריים, ומתאים לכל משתמש: בין אם הוא מוזיקאי מקצועי ובין אם חובב מוזיקה ללא ידע מוקדם. עם זאת, איכות הצליל של המוזיקה שנוצרת אינה מושלמת, לא ניתן לשלוט בכל ההיבטים שלה, וייתכן שהיצירה לא תהיה מקורית לחלוטין וחלקים מתוכה יישאבו מיצירות אחרות ש"למד" מנוע הבינה המלאכותית.

סביר להניח שהגרסאות הבאות של סונו ומחוללי מוזיקה אחרים יהיו חכמות יותר, מורכבות יותר ויעניקו חוויה מקצועית יותר. עד אז, ולו בשל החוויה הייחודית, שווה להשתעשע עם סונו באופן בסיסי, ליצור ברכות, מוזיקת רקע לפוסטים, סרטונים או מצגות, או סתם כדי לשפר קצת את מצב הרוח.

להקפיץ את סבתא ל־2024

יש לכם תמונות ישנות ודהויות? באמצעות הבינה המלאכותית תוכלו לשפר משמעותית את איכותן. ברשת קיימים כמה אתרים לשיפור תמונות, כמו Magnific AI ו־Rimini שמאפשרים להעלות תמונות ברזולוציה נמוכה ולקבל אותן בחזרה ברזולוציה מדהימה, תוך הוספת פרטים ריאליסטיים רבים.

סם אלטמן (צילום: רויטרס)
סם אלטמן (צילום: רויטרס)

בנוסף ליכולות השיפור הרגילות, האתרים מציעים גם פונקציות ייחודיות שמאפשרות למשתמשים "להמציא מחדש" את התמונות שלהם באמצעות הנחיות טקסט מפורשות. אפשר למשל להורות לתוכנה להוסיף אלמנטים חדשים, לשנות את סגנון התמונה או ליצור תמונות חדשות לגמרי המבוססות על תמונה קיימת. אם התמונה קטנה תוכלו להגדיל אותה פי כמה תוך שמירה על איכותה, ולהוסיף פרטים עדינים לתמונות, כמו טקסטורות, צללים ותאורה.

גם כאן, התוצאות לא תמיד יהיו מושלמות, והן יכולות להשתנות בהתאם לאיכות התמונה המקורית. התוכנה גם עשויה להוסיף פרטים לא טבעיים או לא רצויים. ועדיין, מדובר בכלי חדשני רב־עוצמה לשיפור תמונות וליצירת תמונות חדשות. החיסרון העיקרי: בשל ההצלחה הרבה, כל האתרים גובים כסף. היקרים יותר, מן הסתם, יוצרים תמונות באיכות הגבוהה ביותר. המחירים יכולים לנוע בין 30 דולר בחודש ולהגיע ל־100 דולר ויותר. יש גם מינויים שנתיים, עסקיים ועוד.

פספסתם זום? קבלו תמלול

הודיעו לכם על ישיבה בזום ברגע האחרון ואתם תקועים בפקק? פספסתם הרצאה באוניברסיטה שמועברת גם בזום? כמה כלי בינה מלאכותית מאפשרים תמלול בזמן אמת של הישיבה או ההרצאה בזום. המשוכללת והמדויקת מכולן היא Otter Pilot, שמשתמשת בטכנולוגיה מתקדמת כדי לזהות ולנתח דיבור בזמן אמת תוך יצירת תמלול מדויק.

בינה מלאכותית (צילום: אינג אימג')
בינה מלאכותית (צילום: אינג אימג')

התוכנה לא רק מתמללת: היא מאפשרת גם להציג את שם הדובר ולשייך אותו לכל משפט בתמלול, מאפשרת לערוך את התמלול ידנית, להוסיף הערות ולשתף אותן עם אחרים, לחפש מילים וביטויים בתמלול – דבר שמקל על מציאת המידע - ואפילו לצלם את השקופיות שמופיעות במצגת ולהציב אותן בסיכום לצד הטקסט.

הגרסה החינמית מאפשרת לתמלל עד 30 דקות של ישיבות זום בחודש. הגרסה בתשלום מציעה תכונות נוספות, כמו תמלול ללא הגבלה ועריכת תמלול מתקדמת. בשלב זה התוכנה תומכת בעברית בלבד.