האם ייפסק הפייק ניוז בטוויטר? המיליארדר אילון מאסק, הבעלית של הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר), הכריז כי בקרוב תופעל לכל המשתמשים הפונקציה "הערות הקהילה" (Community Notes), שמסמנת ציוצים בעייתיים או שקריים, בתוספת אפשרות לתרגם אותה לשפות אחרות.

גל התייקרויות באסם: אלו המוצרים שמחירם צפוי לעלות  
שחקנית חדשה בשוק האוזניות – Sonos: לא תאמינו מה המחיר

X מאפשרת הפצה מהירה של מידע, מה שמקשה על זיהוי ובלימת מידע מוטעה לפני שהוא הופך לוויראלי. האלגוריתמים של הרשת נועדו לקדם מעורבות, שלעיתים קרובות מגבירה את הנראות של תוכן שנוי במחלוקת או פרובוקטיבי, ובו גם מידע מוטעה. כאמור, גם חשבונות מזויפים ו"בוטים" עלולים להפיץ מידע מוטעה במהירות ובקנה מידה גדול, דבר שמקשה על זיהוי המקור האמיתי של המידע.  

פונקציית הערות הקהילה היא אחת הדרכים של רשת X לנסות ולהילחם במידע המוטעה והשקרי, שכן כרגע הרשת מסרבת למנוע ממשתמשים להפיץ מידע כשהם אנונימיים. הפונקציה החדשה מאפשרת את הוספתן של הערות, שנרשמו על ידי גולשים לציוצים שאינם נכונים, אינם מדויקים או מזויפים, והם מופיעים לעתים מתחת לציוצים מסוימים. מחקר חדש הראה כי רמת הדיוק של ההערות הללו מגיעה ל-96%.

לוגו טוויטר (צילום: רויטרס)
לוגו טוויטר (צילום: רויטרס)

מאסק הודיע השבוע כי בקרוב האפשרות הזו תורחב ותופיע אצל כלל הגולשים, שיוכלו להשתתף בסימון הציוצים וההערות עליהם, ומערכת הטוויטר תוסיף את ההערות לציוצים המסוימים. כעת גם ניתן לתרגם את ההערות לשפות זרות על ידי בחירה ב- translate.

המידע המוטעה, הידוע כ"פייק ניוז", הוא בעיה נפוצה ומתמשכת ב-X, לעתים בשכיחות גבוהה יותר מבפלטפורמות חברתיות אחרות, משום יצירת פרופיל בפלטורמה אינו מחייב הזדהות. רבים מהמשתמשים בוחרים להישאר בעילום שם, תוך שהם מכפישים זה את זה או מפיצים מידע שקרי שהגיע לשיא בתקופת הקורונה וסביב מערכות בחירות.