החללית הישראלית הראשונה של SpaceIL בשיתוף התעשייה האווירית, מצטיידת ב"קפסולת זמן", שתיקח עמה לירח סמלים לאומיים, היסטוריים ותרבותיים, כדוגמת מגילת העצמאות, שירים ישראלים, תפילת הדרך, אוסף ציורים של ילדי ישראל וחומרים נוספים שנאספו במהלך השנים האחרונות מהציבור הרחב, כל אלו הם רק חלק מהמידע העצום שמכילה ה"קפסולה".

באירוע שהתקיים היום (שני) במפעל חלל בתעשייה האווירית, הציגה עמותת SpaceIL את "קפסולת הזמן" שתישא עמה החללית הישראלית הראשונה לירח. מדובר במאגר מידע עצום שנשמר על גבי שלושה דיסקים מיוחדים, שניתן לפרוק החוצה מהחללית. החללית שרק בשבוע שעבר נחשף שמה - "בראשית", תישא את הקפסולה ובתוכה מאות קבצים דיגיטליים, החל מפרטים אודות העמותה, פרטים על פרויקט בניית החללית והצוות, סמלים לאומיים, מִטְעָן תרבותי וחומרים שנאספו מהציבור הרחב לאורך השנים לטובת שליחתו לירח עם החללית.
ניסוי נחיתת החללית בירח. צילום: באדיבות התעשייה האווירית לישראל

 קפסולת הזמן עתידה להישאר על הירח גם לאחר הנחיתה והשלמת המשימה. מאחר והחללית אינה צפויה לחזור לכדור הארץ, המידע הטמון בה עתיד להישאר בירח לזמן בלתי מוגבל, וייתכן שיימצא ויחולץ על ידי הדורות הבאים. כזכור, החללית תשוגר על גבי טיל של חברת SpaceX מקייפ קנוורל, פלורידה שבארה"ב. היא תהווה מטען משני ותשוגר לחלל לצד לוויינים נוספים, על גבי טיל מסוג פלקון 9. מועד השיגור הסופי טרם פורסם. 

"תרומה משמעותית לתעשיית החלל בישראל"

במעמד האירוע, ציין עידו ענתבי, מנכ"ל עמותת SpaceIL: "זהו שלב נוסף בדרכנו לירח. הכנסת הדיסקים לחללית, שהם "קפסולת זמן"  של ממש, מציינת את מוכנות החללית ליציאה לאתר השיגור בעוד מספר שבועות. הצוותים של SpaceIL והתעשייה האווירית השלימו את הרכבת ובדיקת החללית ומערכותיה, והיא ערוכה לתחילת המסע המדהים והמורכב המגלם בחובו חדשנות, יצירתיות ותעוזה. מסעה ההיסטורי של החללית, הכולל גם משימה מדעית, תורם תרומה משמעותית לקידום תעשיית החלל ונושא החלל בישראל".

עפר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, אמר כי פיצוץ הלוויין הישראלי עמוס 6 בארה"ב -2016 לא גרם לחשש בעבודה על החללית. "אני הייתי אז ב-2016. השיגור זו משימה מורכבת הכוללת הרבה סכנות ואין וודאות שנצליח לעשות נחיתה מוצלחת על הירח. אם זה לא היה מורכב ומרגש לא היינו מדברים על זה", אמר דורון.
 

החללית, שהרכבתה התבצעה בתעשייה האווירית, סיימה בהצלחה סידרת בדיקות לבחינת שילוב המערכות השונות בחללית, וסדרת ניסויים מורכבים, שמטרתן הייתה לבחון את עמידותה. במקביל התבצעו בדיקות תיקוף ואימות לתפקוד החללית בתרחישים שונים בשלבי המשימה. בקרוב תעשה החללית את דרכה לאתר השיגור בארה"ב.
 
לאחרונה הודיעו SpaceIL וסוכנות החלל הישראלית על שיתוף פעולה עם נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית, שיאפשר ל- SpaceIL לשפר את יכולת המעקב והתקשורת עם החללית לקראת הנחיתה על הירח, במהלכה ולאחריה. לפני מספר שבועות הותקן רפלקטור לייזר על החללית, שיאפשר לנאס"א לאתר את מיקום החללית על הירח. כמו כן, תשתף SpaceIL את נאס"א בנתונים שיתקבלו מהניסוי המדעי למדידת השדה המגנטי באתר הנחיתה.