נדמה כי האמירה של ראש השב"כ נדב ארגמן שמדינה זרה תנסה להשפיע על מערכת הבחירות כבר מתרחשת בשטח. אומנם זהות המנסים להשפיע עדיין לא ידועה וכרגע מדובר בצבא של בוטים, חשבונות מזויפים, אך ברור כי יש מי ששם לו למטרה להפיץ חדשות מזויפות, פייק ניוז, ברשת ובמערכות החדשות בישראל.
 
"מאז מועד ההכרזה על הבחירות נחשפו חמישה ניסיונות זרים לזרוע מידע פיקטיבי בקרב עיתונאים בישראל", נכתב בהודעה ששלח אתמול אלעד רצון, מנהל יחידת מו"פ במשרד החוץ, לעיתונאים הישראלים. בין ה"כותרות" שניסו הבוטים למכור היו: "יאיר נתניהו מחפש להשקיע כספי משפחת נתניהו בדובאי", באמצעות לינקים לעמוד מזויף של עיתון אירופי. כותרת מזויפת נוספת שנשלחה באמצעות לינקים לכתבות בבלוגים ברוסית טענה כי "ציפי לבני אמרה: ראש המוסד טעה בטיפול בפרשת חשוקג'י" וגם "המוסד פועל באוקראינה".
 
במשרד החוץ מסבירים כי בכל המקרים הללו נעשה שימוש בחשבון טוויטר שהציג עצמו כאדם בעל עניין (בדרך כלל מאירופה), שפנה בהודעה אישית לעיתונאים מובילים בישראל עם הסיפור המזויף. זאת, בתקווה שהעיתונאי ייפול בפח ויפיץ את הסיפור בעצמו, ובכך "ילבין" את הזיוף ויספק לו לגיטימציה בקרב הציבור. בכל אחד מהמקרים הללו, מאחורי כל חשבון שפנה לעיתונאים עמדה רשת של כמה מאות חשבונות טוויטר רובוטיים שנועדו לספק לגיטימציה לחשבון שפנה לעיתונאי על ידי הענקת עקיבה, לייקים ורטוויטים לתוכן שייצר אותו חשבון.
 

אחת העיתונאיות שאליה נשלחו הכותרות המזויפות היא להב חרקוב, הכתבת בכנסת של "ג'רוזלם פוסט". "זה התחיל אחרי שליברמן התפטר ממשרד הביטחון והיה נראה שאוטוטו יהיו בחירות", מספרת חרקוב בשיחה עם "מעריב". "ביום לאחר ההתפטרות קיבלתי הודעה מחשבון שנקרא 'בינה מלמד' עם לינק שהפנה אותי לאתר של מכון מחקר בהרווארד. שם נכתב כי ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו טען בנאום שנשא במקום כי ליברמן הוא מרגל רוסי. זה נראה ממש כמו אתר של מכון המחקר, אבל זה היה פייק בכתובת". חרקוב אמרה שבדקה עם פרדו את הסיפור, והוא אישר כי אכן נאם במכון המחקר, אך הכחיש מכל וכל שאמר את הדברים על ליברמן.
 
במשרד החוץ החליטו להילחם בתופעה ובשיתוף עם חברת Commun it360 הישראלית פיתחו כלי מאוד בסיסי, אפליקציית טוויטר, שכל מטרתה לאפשר לעיתונאים בישראל, המהווים יעד ראשון להתקפות הדיסאינפורמציה, לשתף באופן אוטומטי את רשימת החשבונות שהם חסמו (Block List). הטבלה של כל החשבונות החסומים תשותף עם כל החוקרים המוכרים ועם העיתונאים שיבחרו לסייע. בכך תאפשר הטבלה להצליב בין חשבונות חשודים שחוזרים על עצמם וכן להציף מקרים שלא דווחו ו/או לא זוהו בעבר.