יכולות הניבוי והחיזוי של וויאג'ר לאבס (Voyager Labs), אחת מחברות הטכנולוגיה הישראליות המסקרנות בשוק בתחום הבינה המלאכותית, קיבלו אישור פומבי ממנהיגה הרוחני של איראן עלי חמינאי.

עד לאחרונה נשמרו היכולות הטכנולוגיות של החברה הישראלית בסוד, אולם לפני כחודש חשף מייסד ומנכ"ל וויאג'ר לאבס אבי קורנבלום, שלו עבר נכבד במערכת הביטחון, את קצה היכולת הטכנולוגית של החברה, באמצעות ניתוח לאורך זמן של השיח בסוגיית איראן והסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות.

החברה עוסקת בניתוח ביג דאטה להבנה ולמידול של התנהגות אנושית. המערכת סורקת טקסטים, תמונות ואינטראקציות דיגיטליות לאורך זמן, ומזקקת את המידע להבנה עמוקה של פרטים, קבוצות ומגמות. עם לקוחותיה נמנים גורמי אכיפת חוק וחברות מובילות בארה"ב, באירופה ובמזרח הרחוק. בסקירתו הדגים קורנבלום כיצד הבינה המלאכותית של החברה מנתחת את הסנקציות על איראן, והציג את האופן שבו מתקשר אליהן מאבקם של המורדים החות'ים בתימן. 


בהתבסס על התובנות של הבינה המלאכותית, הוא צפה כי העוני במדינה יהפוך לגורם רב־משקל עבור השלטון, וכי החות'ים, השייכים לציר איראן־חיזבאללה, ישחקו תפקיד הולך וגדל במאזן הכוחות במזרח התיכון. 

מנכ"ל וויאג'ר לאבס. צילום: יח"צ


בימים האחרונים הפכו התחזיות הללו לכותרות באתרי חדשות ובעיתונים ברחבי העולם. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, חמינאי הודה בפומבי במחיר הגבוה שגובות הסנקציות האמריקאיות מהעם האיראני. בד בבד, התפרסמו ידיעות על הרוגים בהתפוצצות מל"ט של המורדים החות'ים בבסיס חיל האוויר בתימן. 
קורנבלום הביא כדוגמה פוסט של "אזרח איראני", שהתגלה למעשה כפרסום של הממשל, שתמך בעמידתו האיתנה של העם נגד הסנקציות. 

"המשטר האיראני, שלא מודע ליכולות הטכנולוגיות שלנו, עיוור לעובדה שהתכתובות האלו למעשה חושפות את הבטן הרכה שלו. עוני הוא אחד הגורמים המרכזיים למרי אזרחי, והאיראנים הראו לנו שהם מרגישים את הלחץ הזה", הדגיש קורנבלום.