שניים מהאנשים החזקים והמשפיעים ביותר בעולם, ג'ף בזוס ומארק צוקרברג, בוודאי היו שמחים לוותר על החודשים האחרונים, לפחות מבחינה מקצועית. מפעל חייהם, אמזון ופייסבוק, עומד תחת מטחי ביקורת מקיר לקיר, ועבור הרשת החברתית לפחות, מדובר גם בפגיעה קשה בכיס. פייסבוק, כך דווח לאחרונה, תיאלץ ככל הנראה לשלם קנס חסר תקדים בגובה מיליארדי דולרים, בעקבות שערוריית הפגיעה בפרטיות של עשרות מיליוני גולשים.



בחודשים האחרונים מנהלת פייסבוק מו"מ מתקדם עם הרשויות האמריקאיות על גובה הקנס שתשלם על מחדליה, ובראשם כמובן פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבמסגרתה השתמשה החברה הבריטית במידע אישי על מיליוני גולשים בפייסבוק לצרכים פוליטיים. על פי החשדות, פייסבוק ידעה על הפרת הפרטיות הזו במשך שנתיים תמימות, אולם לא עשתה דבר כדי להגן על גולשיה.



צוקרברג, שבשנה החולפת עושה מאמצים כבירים כדי לנסות ולשיבר את אמון הציבור, שוב מוצא את עצמו בימים האחרונים מסובך עם המחוקקים בבית הנבחרים. הפעם מדובר בחשיפה של מידע רפואי פרטי ורגיש של גולשים בפייסבוק למפרסמים שונים ולחברות ביטוח. ביום רביעי השבוע פורסם כי נציבות הסחר הפדרלית קיבלה את הממצאים הראשוניים וכעת היא חוקרת את הפרשה, וועדת המסחר והאנרגיה הודיעה כי תזמן אליה את בכירי החברה לשם הבהרת ההאשמות החמורות".



עוד קודם לפרסום זה, נחשף בשבוע שעבר ברשת CNBC כי פייסבוק מנהלת מעקב אחר מיקום חלק מגולשיה ועובדיה בטענה שהם מהווים איום על החברה. על פי הכתבה, פייסבוק סורקת את התכנים שמועלים בה בחיפוש אחר איומים אלה ואחרים ומנהלת מעקב על מיקומם של משתמשים אלה. בתגובה נטען מטעם פייסבוק: "אותם משתמשים נכנסים לרשימת המעקב רק לאחר בדיקה קפדנית של אמינות האיום".



אמזון. צילום: רויטרס
אמזון. צילום: רויטרס



לא ברור כיצד בודקת הרשת את אמינות האיום ומה טיבו של איום זה, אבל בין היתר התברר כי פייסבוק עקבה בעבר אחר קבוצת מתמחים שהודיעו שהם עובדים מהבית, בעוד למעשה הם יצאו לטיול על חשבון שעות העבודה. בפייסבוק טענו בתגובה כי הם דאגו לבטיחות העובדים. דיווחים אלו זה מתווספים לדוח שפורסם בתחילת השבוע על ידי הפרלמנט הבריטי, ובו נטען כי פייסבוק מתנהלת כמו "גנגסטרית דיגיטלית". בדוח בן 100 עמודים מותחים חברי הפרלמנט ביקורת חריפה על הרשת החברתית בצל פרשת קיימברידג' אנליטיקה וטוענים: "מארק צוקרברג ועובדיו קיבלו במישרין החלטות שמתעלמות מחוקי המידע הקיימים ואספו מידע על הלקוחות שלהם באופן מנוגד לחוק... מבחינת מבנה הניהול, חברת פייסבוק היא למעשה גוף אטום לגורמים שמחוץ לחברה. צורת הניהול הזו מכוונת להסתיר ידע ולטשטש את האחריות בנוגע לפרטיות המשתמש".



"קבוצת ניו יורקים הביסה את תאוות הבצע של התאגיד"


סקר שנערך בחודש אוקטובר אשתקד מטעם אוניברסיטת ג'ורג'טאון ו־NYU גילה כי ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון נמצאת במקום השני ברשימת המוסדות האמינים ביותר על הציבור האמריקאי, מקום אחד בלבד אחרי הצבא. מדובר במחמאה יוצאת דופן בכל קנה מידה, במיוחד כאשר מביאים בחשבון את האנטגוניזם מצד אמריקאים רבים כלפי תאגידי הענק בארה"ב.



פחות מחצי שנה לאחר מכן, אמזון שוב עולה לכותרות, אך הפעם בהקשר הרבה פחות חיובי. בסוף בשבוע שעבר הפילה הנהלת החברה פצצה כאשר הודיעה שהיא חוזרת בה מהחלטתה להקים בניו יורק מטה שני של משרדיה (מטה החברה הראשי שוכן בסיאטל), בעקבות ביקורת חריפה מצד "השמאל החדש" בעיר.



בראש המתנגדים ניצבת חברת הקונגרס הצעירה והשאפתנית מניו יורק, אלכסנדריה אוקסיו־קורטז. מתנגדי התוכנית טענו כי הקמת המטה החדש בלונג איילנד סיטי, שכונה ברובע קווינס המורכבת בין היתר ממהגרים קשי יום, ירחיק מבחינת תושביה עוד יותר את החלום לרכוש דירה משלהם, וייצור ג'נטריפיקציה בהצטרפותם של צעירים מבוססים לשכונה ודחיקתם לשוליים של תושבים מעוטי יכולת. עם טענה זו כשלעצמה אמזון עוד יכלה להתמודד, מה גם שבניית משרדיה בניו יורק אמור היה להבטיח 25 אלף משרות חדשות ומכניסות לתושבי העיר, וכי עיריית ניו יורק הייתה צפויה לקבל לא פחות מ־27 מיליארד דולר נוספים ממסים.



אולם תאגיד הענק נכנע לבסוף לביקורת החריפה, שהגיעה לשיאה כאשר התברר שאמזון תזכה לסובסידיות בגובה 3 מיליארד דולר מהעיר ניו יורק עבור הקמת משרדיה בעיר. הפוליטיקאים מהצד השמאלי של המפה המקומית מיהרו להזדעק וטענו כי אין מקום להעניק הטבות מס מפליגות כל כך לאמזון. מנגד, ראש העיר ביל דה בלאזיו ומושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו עשו כל שביכולתם להוציא לפועל את המיזם, "תוכנית הפיתוח הכלכלית הגדולה ביותר שידעה העיר ניו יורק מאז ומעולם" בלשונו של המושל, אולם דבר לא עזר. ההפגנות מול משרדיה הקיימים של אמזון בעיר, נוסף על התקפות החוזרות ונשנות של אוקסיו־קורטז וחבריה, עשו את שלהם. ביום חמישי שעבר, במייל קצר וענייני, בישרה אמזון למנהיגי העיר כי החליטה לבטל את הפרויקט.



אוקסיו־קורטז מיהרה לצייץ: "הכל אפשרי: היום הוא היום שבו קבוצת ניו יורקים מסורים ושכניהם הביסו את תאוות הבצע של התאגיד, את ניצול העובדים שלו ואת הכוח של האיש העשיר ביותר בעולם". חברת הקונגרס הנמרצת לא הסתפקה בכך, ובימים האחרונים היא המשיכה לתקוף את אמזון בהסתמכה על תחקירים שפורסמו בשנה שעברה, ולפיהם עובדי המחסנים של החברה קורסים תחת נטל העבודה הקשה והחוקים הנוקשים של ההנהלה. בתחקירים נטען כי תנאי המחסנאים מחפירים עד כדי כך שחלקם מעדיפים להטיל את מימיהם בבקבוקים ריקים במחסנים הענקיים, ולא לבזבז "זמן יקר" על הליכה לשירותים. טענה זו, אגב, הוכחשה נמרצות על ידי אמזון, והשבוע שלחה החברה הזמנה רשמית לאוקסיו־קורטז: "בואי לבקר במחסנים שלנו", נאמר בהזמנה, "כדי להתרשם במו עינייך מהתנאים של עובדינו".



כך או כך, ההחלטה הדרמטית של אמזון הותירה את קברניטי העיר המומים ומתוסכלים. דה בלאזיו הנזעם מיהר לגנות מעל כל במה אפשרית את בזוס ואת חבריו, ובמאמר מערכת חריף ב"ניו יורק טיימס" כתב בין היתר: "פרויקט שהיה יכול לסלול דרך חדשה עבור אלפי משפחות במעמד הביניים, בוטל על ידי קומץ אנשים חזקים מאוד שיושבים בחדר ישיבות בסיאטל", בהמשך כותב ראש העירייה: "הלקח הנלמד פה הוא שתאגידים לא יכולים להתעלם מהזעם הגואה לנוכח אי השיוויון הכלכלי. אנחנו רואים את הזעם הזה בעמק הסיליקון, שם זורקים אבנים על אוטובוסים שמובילים עובדי הייטק, וראינו אותו בכנס בדאבוס בחודש שעבר. ההחלטה הקפריזית של אמזון לקחת את הכדור וללכת הביתה בגלל המחאה, לא תחליש את הזעם הזה".



11.2 מיליארד דולר הכנסה - 0 דולר מסים



הזעם שדה בלאזיו מזכיר במאמרו הנוקב התעצם בימים האחרונים לאחר שהתגלה כי בזכות חוקי מס מורכבים ומסועפים הצליחה אמזון בשנתיים האחרונות לחמוק מתשלום מס הכנסה פדרלי הכנסות בגובה מיליארדי דולרים. ב־2017 הרוויחה החברה 5.6 מיליארד דולר בארה"ב ולא שילמה סנט אחד במסים. אשתקד, הרווחים כבר קפצו לסכום דמיוני של 11.2 מיליארד דולר, ולמרות זאת, שוב - לא שילמה החברה מסים. ואם לא די בכך, הרי שב־2017 זכתה אמזון לקבל החזר מסים בגובה 140 מיליון דולר, ואשתקד הסתפקה בסכום צנוע מעט יותר - 129 מיליון דולר.



לא ברור כיצד, אם בכלל, יעלה בידי בזוס, האיש העשיר ביותר בעולם, ששונא את אור הזרקורים, למזער את הנזקים התדמיתיים שנגרמו לאמזון בתקופה האחרונה. מייסד החברה עדיין מנסה להתמודד עם שרבוב שמו חדשות לבקרים בטורי הרכילות, לאחר שהודיע לפני שבועות ספורים כי הוא ורעייתו ב־25 השנים האחרונות, מקנזי בזוס, החליטו להתגרש.



עד מהרה התברר כי הסיבה לפרידה המתוקשרת הייתה רומן סוער שניהל בזוס עם מגישת הטלוויזיה לשעבר לורן סאנצ'ס, ובין היתר דלפו לאנשי הצהובון "נשיונל אינקוויירר" הודעות זימה ותמונות אינטימיות של השניים. בתחילת החודש טען בזוס כי הצהובון מנסה לסחוט אותו באיימו כי יפרסם את החומר המביך עליו אם הוא לא יורה לעיתון "וושינגטון פוסט" שבבעלותו להפסיק לכתוב על פעילותו של "נשיונל אינקוויירר".



יום לאחר ההודעה, האמיצה, יש שיאמרו, של בזוס, והכרזתו כי לא ייכנע לסחיטה של הצהובון, הודיעה התביעה הפדרלית בארה"ב כי היא חוקרת את הפרשה. אם יוכח כי ה"נשיונל אינקוויירר" אכן ניסה לסחוט את בזוס, הרי שחברת האם שלו, AMI, הנמצאת בבעלותו של חברו הקרוב של הנשיא דונלד טראמפ, דיוויד פקר, עלולה להפסיד את הסכם החסינות שחתמה עם הרשויות בנוגע לפרשה אחרת, פרשה שבמסגרתה שילמה עבור מידע מביך עד מאוד על טראמפ במטרה לגנוז אותו ולוודא שלא ייעשה בו שימוש כלשהו בעתיד.



גם אם יתברר כי טענותיו של בזוס נכונות, לא בטוח שהמיליארדר בן ה־55 ימצא בכך נחמה. מקורביו טוענים כי יותר מכל דבר אחר, בזוס היה שמח מאוד לחזור לחייו הפרטים (יחסית) עד לאחרונה. בהתחשב בסקנדל שבו הוא מככב ובכותרות השליליות שמושכת אמזון, משאלה זו לא ממש צפויה להתגשם בקרוב.