יו"ר כחול-לבן, בני גנץ, הוא היעד המרכזי של הפייק ניוז בבחירות 2019 עם פוטנציאל חשיפה של יותר מכמיליון ישראלים בכל שבוע בממוצע, כאשר שיא החשיפה הגיעה לכשני מיליון ישראלים, המהווים כ-20% מאוכלוסיית המדינה, כך עולה מדוח הפייק ניוז של ווקאטיב שפורסם היום (חמישי). 



מאז ההכרזה על הבחירות (25 בדצמבר 2018) ועד השלושה באפריל, המערכת של החברה ניתחה כ-2.8 מיליון פוסטים, ציוצים, טוקבקים, כותרות, תגובות בפורומים ואזכורים פוליטיים. כ-900 אלף פריטים הגיעו מפייסבוק וכמיליון ו-400 אלף הגיעו מטוויטר.
 
על סמך ניתוח כלל הידיעות המזויפות שנאספו, עולה כי גנץ היה היעד הראשי של הפייק ניוז במדיה החברתית, עם מגוון חדשות מזויפות החל מהאשמות כלפי בני משפחתו וניסיונות לשייכם לארגוני שמאל קיצוניים, ועד האשמות ישירות בפדופיליה על סמך הדלפות מהמכשיר הסלולרי שלו.


יש לציין כי גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפל קורבן לפייק ניוז במערכת בחירות זו, והותקף לעתים גם מימין וגם משמאל, אך הוזכר גם בפייק ניוז בהקשרים חיוביים.
 
בניתוח נמצא כי ישנה עליה קבועה בנפח של הפייק ניוז בשיח הפוליטי הכללי ברשת, שעמד בממוצע על 11% והגיע לשיא שבועיים לפני הבחירות, אז אחוז הפייק ניוז הגיע ל-14% מתוך השיח הכללי. תפוצת הפייק ניוז גדלה לאורך תקופת האיסוף, בין היתר בעזרת השתתפות והדהוד אקטיבי על-ידי פוליטיקאים, מפלגות ומובילי דעה. בסך הכל, כמות הפייק ניוז עלתה ב-89% בין השבוע הראשון של פברואר לשבוע האחרון של מרץ.
 
נתניהו. גם הוא ספג פייק ניוז ברשת, אך גם נהנה ממנו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו. גם הוא ספג פייק ניוז ברשת, אך גם נהנה ממנו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מהדוח עולה כי הידיעה השקרית עם פוטנציאל החשיפה הגבוה ביותר וזו שחזרה הכי הרבה פעמים היא כי "גנץ לא פוסל לשבת עם המפלגות הערביות ונתמך על ידי הרשות הפלסטינית". פוטנציאל החשיפה של ידיעה זו נע בין מיליון וחצי-שני מיליון משתמשים ישראליים ברשת. כמו כן, ידיעה זו חזרה על עצמה 5,559 פעמים במגוון ניסוחים ברחבי הרשת, בין היתר בפוסטים בפייסבוק, תגובות בפייסבוק, ציוצים וטוקבקים באתרי החדשות המובילים. הידיעה חזרה על עצמה אפילו יותר מהחדשות המזויפות סביב אשתו של גנץ בהקשר מחסום ווטש, וזאת מכיוון שהאמירה שגנץ ישב עם הערבים הושמעה גם על ידי גורמים פוליטיים רשמיים וקיבלה תוקף ואמינות גבוהים יותר בעיני הציבור.
 
הידיעה השקרית השנייה בחשיפתה היא "גנץ מעורער בנפשו ומטופל בתרופות פסיכיאטריות". ידיעה זו זכתה לחשיפה של בין מיליון ל-1.3 מיליון משתמשים ישראלים ברשת. היא שקודמה כחלק מהנראטיב של הליכוד, לפיו גנץ אינו כשיר להיות ראש ממשלה, שפורסם בתחילה ברשת, לאחר מכן התגלגל לכתבה ותחקיר עיתונאי, שהוכחש לחלוטין על ידי גנץ ומפלגתו.

במקום השלישי בידיעות השקרית שזכו לפוטנציאל החשיפה הגבוהה ביותר מופיעה הידיעה לפיה "נתניהו הרוויח מעסקת הצוללות כ-16 מיליון שקלים". על פי הניתוח של ווקאטיב, ידיעה זו זכתה לחשיפה של בין חצי מיליון ל-700 אלף גולשים ישראלים. גנץ עצמו, יחד עם שאר בכירי כחול לבן, קידמו את טענה זו שמנפחת את המספרים שנתניהו הרוויח, ובעקבות פרסומם נחשפו ישראלים רבים לנתון זה.
 
מנדלבליט. עלה בשיח כאשר הנושא המוביל היה תיקי נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
מנדלבליט. עלה בשיח כאשר הנושא המוביל היה תיקי נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם


הניתוח מגלה גם כי נתניהו הוא הדמות המוזכרת ביותר בקרב הבוטים, הטרולים והחשבונות החשודים באופן קבוע, כאשר רוב האזכורים לגביו הם בהקשר חיובי; במקום השני נמצא בני גנץ, אך בניגוד אליו רוב האזכורים הם שליליים וכוללים ביטויים נגטיביים ואף אלימים. למעשה, פרט לנתניהו רוב האזכורים של שאר הדמויות הפוליטיות נעשות בהקשר שלילי. בנוסף, ניתן למצוא התאמה ברורה בין אירועי השבוע לאזכורים של דמויות מובילות, כך למשל החשבונות החשודים הזכירו את גדעון סער בעיקר בתקופת הפריימריז של הליכוד, ואביחי מנדלבליט עלה בשיח כאשר תיקי נתניהו היו הנושא המוביל.
מתי כוכבי, מייסד ובעלים של קבוצת AGT, הסביר כי "פייק ניוז הוא חלק ממציאות חיינו. זאת עובדה. האם ניתן בכלל להילחם בזה ובאילו אמצעים - רק הזמן יגיד. העיקרון הוא שאנשים צורכים פייק ניוז על פי נטיתם הפוליטית. אנחנו רצינו להסביר באופן ברור, שפייק ניוז הוא חלק אינטגרלי מהשיח הפוליטי, אבל אנשים בסוף יאמינו למה שמתאים להם. התופעה של הפייק ניוז מטרידה אותי כי פוטנציאל הפגיעה שלה בישראל על ידי ארגונים אנטי ישראליים ואנטישמיים הוא אדיר. הם יפיצו אותו בסביבות נאיביות או אדישות ויוכלו להשפיע באופן דרמטי על היחס לישראל. זה משול לפרוטוקולים של זקני ציון על סטרואידים טכנולוגיים".