ד"ר עידו ענתבי מנכ"ל SpaceIL סיפר הבוקר (רביעי) על התחקיר הראשוני של הגורמים להתרסקות החללית "בראשית" על הירח, דקות ספורות לפני הנחיתה המתוכננת. "מיד לאחר האירוע התחלנו בתחקיר, זה חלק מתרבות לימוד והפקת לקחים ושקיפות", הסביר בשיחה עם עיתונאים, "סיימנו את השלב הראשון של התחקיר, והוא מתמקד בהבנת העובדות ורצף האירועים בלבד - ניסינו להבין מה קרה באירוע ועשינו את זה על סמך הטלמטריה מהחללית". לדבריו, מדובר בתהליך מורכב. "הפרטים הגיעו משני ערוצי תקשורת שונים והיו הפסקות תקשורת, כך שהיינו צריכים לחבר את הפרטים ביחד", ציין.
"החללית תפקדה כמצופה, בצורה אוטונומית לחלוטין, עד תחילת האירוע, עם קבלת הודעת כשל של רכיב שמודד תאוצות. למעשה, זו הפעם הראשונה שהרכיב העביר הודעה כזו", אמר ענתבי, "לא היה אירוע כזה מתחילת המשימה ולאחר שזה קרה נשלחה לו פקודת הפעלה כזו, דבר שגרם לשרשרת אירועים שבהם היתה הפסקת המנוע הראשי והיעדר יכולת להחזירו לפעולה רציפה". הוא הדגיש: "כשהמנוע לא עובד, החללית לא יכולה לבצע נחיתה רכה וכך למעשה נגזר דינה של המשימה". מנכ"ל SpaceIL הסביר כי "אם האירוע לא היה קורה, נראתה תמונה טובה של החללית וייתכן והיא היתה חוזרת לתפקוד רגיל".
לדבריו, הפקודה לא גרמה ישירות לכיבויו של המנוע הראשי, אלא לריסט של המחשב - וזה התגלגל משם. "אנחנו עדיין צריכים להיכנס ולהבין את הפרטים הטכניים לעומק, אבל זה מה שראינו בטלמטריה", הסביר, "עדיין אין לנו הערכה מהי הסיבה שגרמה לתקלה". הוא הדגיש כי "טרם ביצע ניתוח של קבלת ההחלטות בחדר הבקרה, אלא רק של רצף האירועים ושל מה שהחללית למעשה ראתה". 

שיגור החללית. צילום: רויטרס

ענתבי ציין כי "לאחר שנכבה, החללית ניסתה לבצע ניסיונות הפעלהנוספים של המנוע, אך אלו כאמור כשלו". הוא העריך: "בסיום התחקיר המלא נדע אם ואיך היה צריך לעשות אחרת, אבל לכאורה אם לא היתה מתרחשת התקלה הזו - החללית היתה ממשיכה בנחיתה".
נערכתם לתרחיש הזה?
נערכנו להרבה תרחישים, עדיין לא בדקנו את זה. צפויים לנו לפחות שבועיים שלושה של תחקיר מפורט, כדי ללמוד את ההתנהלות ולבדוק אם היה אפשר למנוע את זה. הרכיב פעל כשורה בתמרונים השונים.
יש מחשבות לגבי "בראשית 2"?
בשלב זה נערכים כדי לבחון את זה. לא התנענו עדיין את התהליך, ובבוא הזמן נגדיר מה זה יהיה בדיוק. את זה עדיין רק מסתכלים מה זה בבוא הזמן נגדיר את זה.
מוריס קאהן מסר: "אני גאה בצוות המהנדסים של SpaceIL והתעשייה האווירית על עבודתם המופלאה ומסירותם. מקרים כאלו הם חלק בלתי נפרד מפרויקט כל כך מסובך וחלוצי. מה שחשוב כעת הוא להפיק לקחים באופן מיטבי, להסתכל על טעויות באומץ ולהמשיך קדימה. זה המסר שלנו לעם ישראל וזו הרוח של פרויקט בראשית".