צוותים מאלביט מערכות, תאגיד התקשורת האמריקאי at&t ומתנדבים רבים פיתחו מערכות שונות עבור אוהד בן ישי, הפצוע הקשה ביותר במבצע "צוק איתן", שיסייעו לו לחזור לתחביביו מלפני הפציעה - רכיבה על אופניים ונגינה על פסנתר. הפיתוח התאפשר במסגרת פרויקט Makers for Heroes - שיתוף פעולה עם עמותות Restart ו- Tikun Olam Makers, המסייעות לפצועי מלחמה לחזור לשגרת חיים באמצעות מערכות שטרם נראו כמותן בשוק.



צוות מהנדסים בראשותו של אורי, ראש תחום פיתוח אווירומכניקה באלביט מערכות נרתם לסייע לבן ישי בן ה-24 להמשיך בשגרת חייו טרם הפציעה. אוהד, רוכב אופניים בעברו ולוחם סיירת אגוז נפצע אנוש במהלך המבצע ברצועת עזה. כיום, הוא משותק בחצי גופו הימני, מוגבל בדיבור ומצוי בתהליך שיקום מזה ארבע שנים. צוות המתנדבים אפיין את הקשיים עמם מתמודד אוהד, זיהה את הצרכים ויצר טכנולוגיה מתקדמת מותאמת אישית. המתקן מסייע בעת הנעת האופניים, מונע את נפילתו של הרוכב וכן מתאים את הילוכי האופניים לקושי הפיזי.



"הרעיון היה לאפשר לו לחזור ולרכב באופן עצמאי, למרות שהפגיעה המוחית שחווה גרמה לכך שהוא משותק בפלג גופו הימני", סיפר בהתרגשות אביו שמעון. "איזון הוא דבר הכרחי כדי לרכב על אופניים והאתגר פה היה איך ניתן לפתור את הנושא הזה". הוא ציין כי "לפני הפציעה אוהד ואני נהגנו לרכב על אופניים, ואני השתתפתי בתחרויות שונות". לדבריו, האתגר שעמד בפני מהנדסי אלביט, היה לייצב את אוהד על האופניים ולאפשר לו לשלוט בהן באמצעות ידו הדומיננטית. "סוגיה נוספת הייתה למנוע מצב של נפילה, שכן במידה והוא נופל קשה לו לקום וחשוב לשמור שהיד הפעילה לא תיפגע", הסביר.



האב הוסיף: "אלביט פיתחה רגליות מיוחדות שיורדות ברגע שהן מרגישות שעומדת להתרחש נפילה, ויש גם כפתור שמאפשר לשחרר אותן עצמאית. בנוסף היא העבירה את ההילוכים ואת כל השליטה ליד אחת". הוא ציין כי "המערכת נמצאת בשלבי הפיתוח הסופיים ואני מקווה שהיא תיתן לו להתנייד באופן עצמאי, אוהד התנסה בה והוא מחכה לחזור לרכב". האב סיכם: "מדובר בכלי שיקומי נהדר שמאפשר גם לבצע אימון גופני, והפיתוח יכול לעזור לאנשים שיש להן בעיות דומות לאלו של אוהד".



האופניים שפותחו עבור אוהד בן ישי. צילום: אלביט מערכות
האופניים שפותחו עבור אוהד בן ישי. צילום: אלביט מערכות



בנוסף, צוות הפיתוח של AT&T Foundry בשיתוף פעולה עם אמדוקס ישראל, פיתחו פתרון מיוחד שיאפשר לבן ישי להגשים חלום נוסף - לשוב לנגן בפסנתר, זאת על אף הפציעה הקשה שגרמה לו לשיתוק בגפיים ובפרט בידו השמאלית.



בן ישי יוכל להתחיל לנגן שוב באמצעות צמיד מיוחד שיונח על שורש כף ידו וידע לתקשר אותות עצביים ממוחו אל תוך סימולטור של פסנתר. במהלך העבודה על פיתוח הפתרון, התגלה כי בתרגול נגינה בשיטה זו ישנם גם אלמנטים שיקומיים משמעותיים עבור בן ישי, שעשויים לסייע לו גם במשימות נוספות אחרות בחיי היומיום.



הצמיד שפותח עבור אוהד בן ישי. צילום: at&t
הצמיד שפותח עבור אוהד בן ישי. צילום: at&t



אורי מאלביט מערכות הסביר כי "תמיכה בפצועי צה"ל היא ערך ליבה מוסרי בחברה. אנו מרכזים את מלוא המאמצים להעמיד לרשות אוהד את הידע והטכנולוגיות שפותחו בחברה ויסייעו לו בחיי היומיום השגרתיים. אוהד והמוטיבציה העזה שלו לחזור לחיי השגרה ריגשו אותנו ונסייע לו ולמשפחתו לחזור לרכב על אופניים כפי שרכב לפני הפציעה הקשה".



עופר הכהן, מנכ״ל מרכז החדשנות (Foundry) של חברת AT&T סיפר כי Makers for Heroes הוא חלק מפרויקט "ביחד פורצים גבולות" ביוזמת עמותת ריסטרט ובשיתוף מיזם TOM. במהלך האירוע  שצפוי להסתיים היום והתקיים במתחם Impactlabs שב WeWork Hazerem, התכנסו מאות מומחים ובנו מוצרים ושירותים לאתגרים יומיומיים של פצועי צה"ל". עמותת ריסטארט בהובלת ניב עפרון שנפצע במבצע ״צוק איתן״, מסייעת לפצועי צה״ל לצאת ממעגל הפציעה לעולם של עשייה באמצעות חשיפה לטכנולוגיה ויזמות.