לא רק רוסיה: חברת הסייבר FireEye דיווחה הערב (שלישי) כי היא זיהתה רשת של חשבונות מזויפים, שהתחזו לפוליטיקאים שהתמודדו בבחירות לקונגרס ב-2018 ולעיתונאים, שעל פי החשד הופעלה על ידי איראן. על פי הדיווח, הרשת הפיצה ידיעות כוזבות שמטרתן היתה להציג את הרפובליקה האסלאמית באור חיובי מחד, ואת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באור שלילי מאידך.



הממצאים הצביעו על קבוצות לא מזוהות, שייתכן ונהנו מגיבוי ממשלתי, ושהיה ביכולתן להפעיל מניפולציות שנועדו לקדם סיפורי חדשות ותוכן שישפיעו על דעת הקהל האמריקאי. בין השאר קידמה הרשת תוכן אנטי ישראלי וסעודי, ותוכן פרו פלסטיני, ופעלה הן בפייסבוק והן בטוויטר עד שהוסרה. לי פוסטר, חוקר בחברה סיפר כי באמצעות הרשת, הצליחו מפעיליה לפרסם מכתבים, טורים אורחים וכתבות בלוג במספר כלי תקשורת בארה"ב.



רשת לשירותו? המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, צילום: AFP
רשת לשירותו? המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, צילום: AFP



לא הייתה חלוקה ברורה בין ימין ושמאל בטורים שפורסמו, כאשר חלקם הציגו עמדות פרוגרסיביות וחלקם שמרניות, ועסקו בנושאים רבים - בהם גם החלטתו של הנשיא טראמפ להכריז על משמרות המהפכה כעל ארגון טרור. "אנחנו יכולים להעריך בביטחון מסויים כי הרשת אורגנה כדי לקדם אינטרסים פוליטיים של איראן", אמר פוסטר כי בשלב זה "אין ביכולתנו לקבוע מי הפעיל את הרשת או מהיכן", תוך שהוא מציין כי החקירה אודותיה נמשכת.



הן טוויטר והן פייסבוק אישרו את ממצאי הדוח, וטוויטר ציינה כי במהלך חודש מאי האחרון הוסרו 2,800 חשבונות מזוייפים המשוייכים לרשת.