העדויות לאסון האקלימי שמלווה את ההתחממות הגלובלית הולכות ומצטברות לנגד עינינו. אם פליטת גזי החממה תימשך בקצב הנוכחי, הטמפרטורה העולמית הממוצעת תעלה ב־1.5 מעלות צלזיוס עד 2040, והדבר יגרום להצפת ערי חוף, לבצורת, לשריפות ענק וגלי חום קיצוניים, לסופות הרסניות ושיטפונות ולמחסור במזון ובמים בקנה מידה עולמי. 
 
אחד הגורמים המרכזיים לפליטת גזי החממה נמצא פשוטו כמשמעו, בקצות אצבעותינו – מתג החשמל. ליתר דיוק, תהליך ייצור החשמל. חיי השגרה של כולנו תלויים לחלוטין באספקה רצופה וסדירה של חשמל, אבל תהליכי הייצור שלו במדינות רבות, כולל בישראל, עדיין גורמים לפליטת גזי חממה - המקרבים את האנושות לנקודת אל־חזור סביבתית.
 
את המציאות הזו תאגיד ניהול האנרגיה שניידר אלקטריק מנסה לשנות מקצה לקצה באמצעות טכנולוגיה משוכללת להתייעלות אנרגטית, אלא שבראייתם השינוי אינו רק אקולוגי, אלא גם עסקי. עמנואל לגאריג, המשמש בתפקיד Chief Innovation Officer, מנהל החדשנות בשניידר אלקטריק וחבר ההנהלה המצומצמת שלו, הוא האדם האחראי על בניית הפאזל הטכנולוגי הנדרש כדי להאט את השפעות המשבר האקלימי העולמי. לגאריג עומד בראש גוף של אלפי עובדי מחקר ופיתוח, עם תקציב השקעות בסדרי גודל של כחצי מיליארד יורו. 
 

"אני מאמין במהפכות שקורות מלמטה למעלה, וזה נכון גם למהפכת האנרגיות המתחדשות שהיא התשובה בה' הידיעה להתחממות הגלובלית ומשבר שינוי האקלים העולמי", אומר לגאריג. "כשתעשיינים מבינים שפשוט יהיה רווחי להם יותר לייצר בעצמם את האנרגיה במפעלים שלהם ולהפסיק את התלות ברשת החשמל הארצית כל עוד זו נשענת על דלקים מזהמים כמו גז טבעי, פחם ונפט, הם מניעים את המשק כולו בכיוון הזה. זה קורה כבר באוסטרליה ובמדינות האיחוד האירופי, ואני משוכנע שזה יחלחל גם לישראל. הגישה שלי היא שאין כל סיבה שממשלה דווקא תוביל שינוי כיוון כל כך דרמטי, גם אם הוא מתבקש, מכספי משלמי המסים. את האנרגיה המתחדשת כל מפעל וכל בית יכולים לייצר בעצמם".
 
על כדאיות ההשקעה אומר לגאריג: "נכון, ההשקעה הראשונית עבור התעשיין במעבר לייצור אנרגיה נקייה באופן עצמאי היא השקעה גדולה, אבל המסר שלי ליזמים ואנשי עסקים הוא שזאת השקעה שלא רק שמחזיקה את עצמה, אלא מבטיחה לתעשיינים מיקסום של רווחיהם. העולם הצרכני צועד לצרכנות בת קיימא, וככל שיחלוף הזמן יהיה פחות כלכלי לייצר מאנרגיה מזהמת. אנשים מחפשים ויחפשו יותר את המוצרים שמקורם בייצור ידידותי לסביבה ככל שהם מודעים יותר להשפעה השלילית של התעשייה המזהמת על גורל ועתיד החיים של כולנו".


"השקעה שמבטיחה לתעשיינים מקסום רווחים". עמנואל לגאריג, צילום: יח"צ
"השקעה שמבטיחה לתעשיינים מקסום רווחים". עמנואל לגאריג, צילום: יח"צ

 
היסודות של הטכנולוגיה שמקדמת שניידר אלקטריק מצויים ביכולת שהביאה מהפכת הדיגיטל בתחומים של ניטור תהליכים באמצעות כלי "אינטרנט של הדברים" (IoT), איסוף של כמויות מידע עצומות (ביג דאטה) וניתוח של המידע (אנליטיקה), והטמעתם לצרכים של ניהול צריכת החשמל ביעילות רבה יותר על ידי ארגונים עסקיים גדולים, משרדי ממשלה ומדינות. 
 
באמצעות הפלטפורמה הטכנולוגית שפיתחה שניידר אלקטריק, אלפי ארגונים בעולם מפחיתים את צריכת האנרגיה שלהם ואת פליטות גזי החממה שהם אחראים להן. בסניף הישראלי של שניידר אלקטריק עובדים כ־120 עובדים, והוא שותף בהיבטי ניהול האנרגיה בפרויקטים לאומיים כמו שדה התעופה הבינלאומי החדש רמון, עיר הבה"דים שבנגב, השדה הסולארי באשלים ועוד.
 
בהתייחסו לכיוון ההפוך שבו צועדת ממשלת ישראל, המשליכה את כל יהבה בתכנון משק האנרגיה בישראל על הגז הטבעי המזהם ועתיר גזי החממה כ"בשורה" העיקרית לעומת הפחם והמזוט המזהמים יותר, אומר לגאריג: "נכון שישראל היא משק קטן וריכוזי והשיח אצלכם הוא סביב תגליות הגז הטבעי, ההמתנה של מפעלים לחיבור המיוחל אליו והמדיניות הממשלתית שממשיכה להעדיף את הגז כמקור הביטחון האנרגטי העיקרי לעתיד ולא את האנרגיות המתחדשות. אבל זאת בדיוק המשמעות של מהפכה שמתחילה מלמטה. 
 
"אני לא מצפה מממשלת ישראל לעשות את מה שהמגזר העסקי והפרטי יכולים לעשות בעצמם. הרי בסופו של דבר, המטרה של אנשי עסקים היא להרוויח כסף, וכשהכלכלה הירוקה והמקיימת היא זו הרווחית יותר - אז כמו בכל משק חופשי המגזר העסקי הוא זה שיכול להסיט גם ממשלה ממסלול מסוכן ולא רצוי לכזה של מאבק אמיתי בהתחממות הגלובלית. 
 
אין לנו הרבה זמן, כי מדעני האקלים קוצבים את נקודת האל־חזור במשבר האקלים עוד בדורנו, אבל אני מאמין שגם התהליך המקביל של מעבר לכלכלה שנשענת על אנרגיה בת קיימא הוא לא עניין של שנים ארוכות אלא של השנים הקרובות".