הממשל הסיני התקין אפליקציית ריגול על הטלפונים החכמים של תיירים שנכנסו לאזור שינג'יאנג במדינה, כך עולה מתחקיר משותף של כמה גופי מדיה בהם ניו יורק טיימס והגרדיאן, שפורסם היום (רביעי) ועורר סערה רבה. על פי הפרסומים, התיירים נדרשו למסור את מכשירי הטלפון שלהם לפקידי הגבולות, זאת ללא הסבר או צידוק. בזמן הזה הותקנה התוכנה שחיפשה קבצים בנושאים שונים, המוגדרים כ"חשודים". על פי ההערכות, ההנחייה היתה למחוק את התוכנה אך בכמה מקרים הדבר לא נעשה.
מהתחקיר עולה כי ההתמקדות של הממשל הסיני היתה בנוסעים שניסו להגיע מכיוון קירגיסטן השכנה. מדובר באירוע רגיל ולא במקרים בודדים, כאשר פקידי מעבר הגבול היו מבקשים את הטלפונים שלהם, מצלמים את המכשיר בסמוך לדרכון, ולאחר מכן התקינו את התוכנה שחילצה מהמכשיר תוכן רב, הכולל בין היתר: הודעות דואר אלקטרוני וסמסים, קבצי PDF, אנשי קשר ותמונות שאוחסנו בו. תיירים טענו בשיחה עם הגרדיאן כי הם לא הוזהרו מראש על ידי הרשויות, לא עודכנו בהתקנת התוכנה ובמה היא מחפשת ולא היה ידוע להם על לקיחת המידע האישי.

צילום מסך של מכשיר עליו הותקנה האפליקציה (צילום מסך מתוך הגרדיאן)
מניתוח שבוצע על ידי הגרדיאן, אנשי אקדמיה ומומחי אבטחת מידע עולה כי האפליקציה, שתוכננה על ידי חברה סינית, הותקנה על מכשירי אנדרואיד ואייפון, וחיפשה מונחים מנושאים שונים, בהם כאלה הקשורים להקצנה איסלאמית והמגזין שהפיק אל קעידה בחצי האי ערב. עוד עולה כי היא סרקה אחר מידע הקשור למדריכים לאמצעי לחימה, מידע על זמני צום הרמדאן, חומרים שנכתבו על ידי הדלאי למה ומוזיקה של להקת מטאל יפנית לצד מדריך קאוצ'ינג של סופר אמריקאי. 

כ-100 מיליון בני אדם מבקרים מדי שנה במחוז, כך לדברי הרשויות בסין. ישנם כמה שלבים המדרשים כדי לעבור באזור, בהם לפתוח את הטלפון שלהם ולהפקיד אותו בידי אנשי מעבר הגבול. עדיין לא ברור היכן אוחסן המידע שהוצא מהמכשירים וכמה זמן הוא נשמר. אין כל הוכחה שהם עשו שימוש במידע כדי לעקוב אחרי האנשים מאוחר יותר, והאם המידע מאפשר להם לאכן את מיקום המכשיר.