ציוצים מסוכנים: ההשפעה הרבה של הרשתות החברתיות ושל דברי ההסתה המתפרסמים בהן על האקלים החברתי ידועה. כעת מתברר, על פי מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בארה"ב, כי יש לכאורה קשר ישיר בין ציוצים גזעניים ברשת הטוויטר לבין מקרי אלימות על רקע גזעני – לא במרחב הווירטואלי אלא במציאות.
 
חוקרים מאוניברסיטת ניו יורק ניתחו מעל חצי מיליארד ציוצים שיצאו ממאה יישובים ברחבי ארה"ב - מערים מרכזיות ועד כפרים מרוחקים - בשנים 2011־2016. החוקרים מצאו שכמות הציוצים שהכילו אמירות גזעניות באזורים מסוימים הייתה בקורלציה למספר האירועים האלימים ממניע גזעני שהתרחשו באותה תקופה באותם אזורים. 
 
החוקרים הדגישו כי אומנם לא מצאו קשר סיבתי בין הציוצים לבין התקריות האלימות, אך בהחלט ניתן להצביע על התאמה כמותית בין שני ביטויי הגזענות הללו – הווירטואליים והממשיים. "ההכרה בקשר בין התנהגות וירטואלית להתנהגות בפועל תוכל לתרום למעקב אחר אפליה ולמאמצים למיגורה", כתבו החוקרים במסקנותיהם. 

מצייצים לאלימות? טוויטר. צילום: Getty Images

 

טוויטר, כמו רשתות חברתיות נוספות כגון פייסבוק, סופגת ביקורת רבה על אוזלת ידה במניעת שיח שנאה. בארה"ב נלחמים זה עשורים רבים נגד אפליה וגזענות, והמחקר הנוכחי מוכיח פעם נוספת כיצד למילים יש כוח – גם אם הם נקראות בשם התמים "ציוצים". "צריך להיזהר מאוד בפרשנות המחקר הזה", טוענת ד"ר רננה פרס מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית. "באזורים שיש בהם יותר פשעי שנאה יש גם יותר שיח שנאה. למה זה קורה? אנחנו לא יודעים. יכול להיות שהשיח יוצר את הפשע, ויכול להיות שהמצב הפוך. ייתכן גם שבאזורים שבהם יש חיכוך רב יותר בין אוכלוסיות שונות נמצא את שתי התופעות".
 
"כחוקרת", הוסיפה פרס, "הייתי שואלת אם החוקרים מצאו מה קדם למה. כדאי היה גם לבדוק אירועים חיצוניים שקרו באותה תקופה, כמו אלימות, נאום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ועוד. עם זאת, ברור שהיום, כשיש מידע נגיש לא רק דרך כלי התקשורת הממוסדים, יותר אנשים פועלים על פי המידע גם מבלי שנבדקה אמינותו".