פייסבוק נקנסה היום (חמישי) בחמישה מיליארד דולרים על ידי נציבות הסחר הפדרלית בארצות הברית, זאת בשל הכשלים בנושא הגנת הפרטיות של המשתמשים שנתגלו בשנה וחצי האחרונות ושיאם בפרשת קיימברידג' אנליטיקה שנחשפה בתחילת השנה שעברה. מדובר בקנס הגבוה ביותר שהוטל על ידי הנציבות מאז הקמתה, אך זו אינה פגיעה כלכלית קשה בפייסבוק שרווחיה גדולים מהסכום המדובר.

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג התייחס להסדר וכתב בין היתר: "הגענו להסדר רשמי עם נציבות הסחר הפדרלית בנושא פרטיות. סיכמנו לשלם קנס היסטורי, אך חשוב יותר, אנו הולכים לבצע שינויים מבניים גדולים באופן בו אנו בונים מוצרים ומנהלים את החברה. עלינו להגן על פרטיותם של אנשים. אנחנו עובדים קשה כדי לעמוד בזה ונקבע סטנדרט חדש לחלוטין לתעשייה הזו".
 
 
בנוסף, שריל סנדברג סמנכ"לית התפעול בחברה כתבה: "פייסבוק הגיעה להסדר עם נציבות הסחר הפדרלית בנושא פרטיות. כחלק ממנו, הסכמנו לשלם קנס בשווי חמישה מיליארד דולרים ולבצע שינויים גדולים באופן בו אנו בונים ומנהלים את החברה".
 

בתוך כך, הוושינגטון פוסט דיווח אתמול כי נציבות הסחר הפדרלית הוליכה שולל את המשתמשים באופן שבו השתמשה במספרי הטלפון שלהם, לאחר שאלה הזינו אותם כחלק מהליך אימות דו שלבי. גורמים המעורים בפרטים ציינו כי הדבר הוא חלק מתלונה רחבה שנחקרת בנושא וכי זהו הסוף של בדיקה ממשלתית המתקיימת בנושא. בנוסף, הנציבות האמריקאית לבורסה וניירות ערך צפויה להכריז על הסדר שנחתם עם הרשת החברתית, בסכום של מאה מיליון דולרים, בגלל הטענות לפיהן לא חשפה בפני המשקיעים שלה את הסיכונים בנושא הפרטיות, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל. הם מתכוונים לטעון כי פייסבוק לא סיפקה מידע מספק בנושא הכלי לזיהוי פנים, עבור כ-30 מיליון מהמשתמשים. 
בתוך כך, משרד המשפטים צפוי לפתוח בבדיקה רחבה בתחום ההגבלים העסקיים של חברות טכנולוגיה גדולות, בנושא פרקטיקות התחרות. הם לא ציינו באיזה חברות החקירה תתמקד אבל על פי ההערכות פייסבוק היא אחת מהם בנוסף, עלו קריאות לקביעת הגנות משפטיות חדשות בקונגרס. במידה וההסכם יאושר, מדובר בקנס הגדול ביותר שהטילה לשכת הסחר הפדרלית על חברה מסחרית מאז הקמה. השיא הנוכחי עומד כאמור על 22.5 מיליארד דולרים, שהוטל על גוגל לפני כשבע שנים. עם זאת, הקנס לא צפוי להשפיע בצורה משמעותיתעל מצבה הפיננסי של הרשת החברתית. הדבר מתרחש לאחר שבשנה שעברה, הרשות להגנת הפרטיות בבריטניה הטילה קנס בשווי חצי מיליון פאונד (כ-664 אלף דולרים) על פייסבוק, זאת בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה. מדובר בסכום הגבוה ביותר שניתן להטיל על החברה בגין עבירה של פגיעה בפרטיות הגולשים
כזכור, במרץ בשנה שעברה פורסם ב-channel 4 בבריטניה כי חברה בשם קיימברידג' אנליטיקה קיבלה לידיה באופן אסון נתונים אישיים על משתמשי פייסבוק ללא ידיעתם, זאת באמצעות אפליקציית סקרים שנקראה This is your digital life שמשתמשים התקינו. האפליקציה שאבה את המידע של מי שהתקין אותה – וגם את המידע של כל חברי הפייסבוק שלו. בהמשך, המידע עבר - בניגוד לכללי השימוש של פייסבוק - ל"קיימברידג' אנליטיקה", והחברה הזו השתמשה בו כדי לבנות פרופילים פסיכולוגיים של משתמשים ולהציג מודעות פרסום פוליטיות יעילות וממוקדות לטובת דונלד טראמפ, במהלך הבחירות בארה"ב. 

בעקבות הפרסומים המדוברים החברה נסגרה ומנכ"ל פייסבוק יצא בסדרת ראיונות חריגה מאוד, שכן הוא אינו מרבה להתראיין. הוא ניסה "לכבות את האש" והמשיך בניסיונות שכללו בנוסף גם עדויות בפני הקונגרס ובפני בית הנבחרים. לאחר מכן הוא אף הגיע לפרלמנט האירופי בבריסל, אם כי סירב להגיע לבריטניה - זאת למרות הניסיונות לחייב אותו לעשות זאת. פרטיהם האישיים של 87 מיליון גולשים ברחבי העולם, בהם כ-47 אלף ישראלים נפגעו מדליפת המידע.